معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو به فروپاشی، تنها لیلا مقابل این قهقرا ایستاده است. او با اراده‌ای منحصربفرد به برادرانش برای انتخاب آینده اتکا نمی‌کند. لیلا از اینکه همه چیز را در دست گرفته است خرسند است.

ترانه علیدوستی به عنوان ستاره‌ای موفق پیشاپیش برای این نقش در کنار دیگر بازیگران فیلم، انتخاب شده بود. این فیلم سه ساعته، تراژدی جدیدی است که سعید روستایی آن را کارگردانی کرده است. این کارگردان با فیلم‌های ابد و یک روز و متری شیش و نیم شناخته شده است.

سعید روستایی با فیلم‌های موفق‌اش، حالا دیگر از کارگردانان صاحب سبک ایرانی شده است.او متولد سال 1368 است. روستایی در فیلم‌هایش اغلب به مسائل اجتماعی تمرکز می‌کند؛ خانواده و اجتماع از نقاطی است که او نشانه می‌گیرد. با اینکه این نقدها خوشامد سیاست‌های داخل نیست اما فعالیت او همچنان ادامه است.

فیلم برادران لیلا پر از دیالوگ‌های منقطع است. موقعیت‌های اجتماعی متفاوت در زاویه‌های مختلف در فیلم دیده می‌شود. کارگردان فیلم برادران لیلا متناسب با سبکش، فشار جامعه را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند.

داستان اصلی فیلم برادران لیلا

ترانه علیدوستی

سعید پورصمیمی با بازی در نقش اسماعیل جورابلو، مسن‌ترین مرد خانواده، پس از یک عمر کارکردن در صدد است تا برای دارایی‌اش تصمیم‌گیری کند. آیا ممکن است که او دارایی‌اش را بین فرزندان ناسپاسش تقسیم کند یا آن را برای بزرگ فامیل شدن در میان بگذارد؟

او به شخصه به بزرگ فامیل شدن علاقه بیشتری دارد؛ در این صورت پدرخوانده خواهد شد. پدرخوانده‌ای که از بزرگ بودن در این جمع از مزایایی نسبی برخوردار خواهد شد.

او برای رسیدن به این خواسته باید معامله‌گر باشد. رسیدن به آن نقطه برای او قطعی نیست از طرفی هم به برنامه‌ریزی نیاز دارد. او در حین که تظاهر به نخواستن می‌کند در رقابتی سخت قرار گرفته که طرف مقابلش مدام در حال تبلیغ کردن است.

کاراکترهای سردرگم

با وجود اینکه بایرام، پسر عموی اسماعیل، به عروسی پسر اسماعیل اهمیتی نداد و حتی در آن شرکت هم نکرد؛ از اسماعیل می‌خواهد سکه‌هایش را که کل دارایی او است در عروسی پسرش هدیه بدهد. این قضیه به نظر لیلا مشکوک است، او قصد دارد خودش به این مسائل رسیدگی کند. لیلا از وضعیت بلاتکلیف خانه‌شان خسته است؛ مادر و برادرانش مدام در جدال با یکدیگرند.

علیرضا تنها کسی است که در این خانواده مشغول به کار است که او هم از کار بیکار می‌شود. در یک صحنه حساس لیلا با گریه از او می‌خواهد تا با مشارکت دیگر برادران دست به کاری پردرآمد بزنند. پرویز(فرهاد اصلانی) برادر بزرگتر خانواده، در یک پاساژ شیک به نگهبانی از توالت مشغول است. فرهاد (محمدعلی محمدی) که به نسبت هوش کمی دارد در جهان چیزی بجز یک ماشین ندارد.

پیمان معادی در نقش منوچهر کسی است که کلی بدهی بالا آورده و درگیر شرکت‌های هرمی است. ایده مغازه گزینه خوبی برای آن‌ها است. اما این شخصیت‌های بی‌مسئولیت که معمولا بدون برنامه و شتابزده عمل می‌کنند ممکن است این موقعیت را نیز خراب کنند. آن‌ها تقریبا هیچ چیزی از کسب و کار سرشان نمی‌شود فقط می‌توانند بحث و جدل کنند. لیلا با تحکم قصد دارد آن‌ها را در کاری بند کند. البته که موفقیت برنامه‌های لیلا نیز احتمالی است.

شخصیت‌های خوش‌خیال و منفعل

تقریبا تمام شخصیت‌های فیلم برادران لیلا از یک راز برخوردارند. آن‌ها صرفا با این راز زندگی را برای خود آسوده‌تر می‌کنند. در ابتدای فیلم تولد یک نوزاد اعلام می‌شود. اسماعیل شش نوه دارد، با تولد هرکدام، پسرش هربار به دروغ می‌گوید فرزند پسر است. به او گفته می‌شود نوزاد پسر است اما او می‌داند که دروغ می‌گویند.

اسماعیل از این قضیه خوشحال است و جشن می‌گیرد. با اینکه در درون خانه جشن به پا می‌شود، پرویز برای اعضای خانواده‌اش از آشپزخانه غذا می‌دزدد. فرزندان او در پی دستیابی به آن 40 سکه هستند اما در این صورت برنامه‌های اسماعیل برای بزرگِ فامیل شدن بهم می‌ریزد.

نوید محمد زاده

کارگردانی فیلم برادران لیلا

سعید روستایی نمی‌گذارد فیلم سطحی بنظر برسد؛ او صحنه‌ها را با حس فیلم‌های شلوغ مستندوار به تصویر می‌کشد. همچنین از ملودرام دوری می‌کند هرچند ممکن به جریان روایتش کمک کند.

فیلم برادران لیلا در دل تهران معاصر دیده می‌شود. صحنه‌ها بین خانواده، آپارتمان‌های قدیمی آشفته و زیست مرفه دیگران در آمد و رفت است. در قسمتی از فیلم منوچهر در مکانی شیک برای خانواده‌اش توضیح می‌دهد تا چگونه کلاهبردار شوند. سپس خانواده به یک مجموعه خرید می‌روند تا مکان موردنظر را برای لوکیشن مغازه خریداری کنند.

در این صحنه همگی به پول در حال دست به دست شدن خیره می‌شوند. صحنه بعد عروسی پسر بایرام را داریم؛ اسماعیل خرسند از ریزش پول‌ها است. انتهای فیلم، وضعیت متشنج اقتصاد ایران با تشدید تحریم‌ها را نشان می‌دهد. در یک مونتاژ، قیمت طلا به اوج می‌رسد و این مسئله هم بر مشکلات خانواده می‌افزاید. اگر چهل سکه اسماعیل را حفظ می‌کردند شرایط متفاوت بود. برادران لیلا و لیلا مدام یکدیگر را سرزنش می‌کنند.

فیلم سینمایی برادران لیلا در خلال داستانش تشنج بازار طلا و مشکلات اقتصاد درون ایران و حتی اختلاس را نیز بازنمایی می‌کند. روستایی با این فیلم در جشنواره کن 2022 ظاهر شده است.

بازیگران و عوامل فیلم

سعید روستایی

ترانه علیدوستی در نقش لیلا و نوید محمدزاده در نقش علیرضا دراین فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. پیمان معادی با بازی در نقش منوچهر، محمد علی‌محمدی در نقش فرهاد، و فرهاد اصلانی با بازی نقش پرویز در این فیلم بازی کرده‌اند. سعید پورصمیمی در این فیلم نقش پیرمردی به نام اسماعیل را بازی می‌کند.

کارگردان فیلم برادران لیلا، سعید روستایی، تاکنون همکاری‌های متعددی با اصلانی و محمدزاده و معادی در چندین فیلم سینمایی بلند داشته است.

حواشی برادران لیلا

همچنین عملکرد بازیگران این فیلم در جشنواره کن 2022 مورد نقد قرار گرفته است. زمان برپایی جشنواره مصادف بود با اتفاقات تلخ در درون ایران؛ حادثه متروپل در آبادان. بی‌تفاوتی و کنش متناقض برخی بازیگران فیلم در این ایونت حواشی‌ای را برای “فیلم برداران لیلا” به وجود آورده است. بسیاری نهادهای داخلی کنش زوج محمدزاده و حسینی را غیرمتعارف دانستند و حتی برای آن تنبیه نیز درنظر گرفتند و از طرفی سکوت عوامل فیلم در صحنه جهانی، خشم مردم را برانگیخت.

همچنین درباره عنکبوت مقدس در اینجا بخوانید.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

قهرمان

نقد و بررسی فیلم قهرمان

زندگی در حالت عادی و روزمره آن سرشار از هیجان و اعجاب است، اگر با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *