نقد و بررسی سریال میس مارول

میس مارول یک سریال مارول سینمایی است. مارول کامیکس؛ یک کمپانی آمریکایی است که کتاب‌های کمیک عرضه می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۳۹ میلادی تأسیس شد، و در سال 2009 به والت دیزنی فروخته شد. مارول کامیکس علاوه بر کتاب‌ها، در فیلم، سینما و بازی هم فعالیت می‌کند.

دنیای سینمایی مارول دنیای داستانی است که با شخصیت‌های کمیک‌های مارول کامیکس حول محور فیلم‎‌‌های ابرقهرمانی فعالیت می‌کند. این فیلم‌ها توسط مارول استودیوز ساخته می‌شوند. سریال‌های تلویزیونی نیز زیرمجموعه این استودیو قرار می‌گیرند.

جدیدترین سریال دنیای سینمایی مارول، سریال میس مارول (Ms. Marvel)، از شبکه دیزنی پلاس پخش می‌شود. تا به الان دو قسمت از این سریال کمیک پخش شده است. این سریال دومین سریال MCU است که در سال 2022 پخش می‌شود و چون سریال اولش از شخصیت‌ جدیدی در این سریال کمیک رونمایی شده است. علت شهرت این سریال مارول این است که از اولین ابرقهرمان زن مسلمان در این دنیای سینمایی رونمایی شده است. سریال ژاپنی آلیس در سرزمین مرزی

میس مارول؛ اولین اثر سینمای مارول با ابرقهرمان مسلمان

فیلم مارولز

سریال میس مارول با معرفی شخصیت کامالاخان که اصالتی پاکستانی-آمریکایی دارد توانست در فروش هفته با توفیقاتی مواجه شود. طوریکه، شخصیت اصلی سریال، کامالاخان پس از معرفی در سریال در فیلم مارولز نیز حضور خواهد داشت. این سریال پیش‌درآمدی بر فیلم مارولز باشد. قرار ساخت این سریال در تابستان 2019 در کنفرانس D23 مقرر شد که این سریال توسط مارول استودیو یک سریال محدود معرفی شد.

استودیو فیلمسازی پایین‌وود در آتلانتا، فیلمبرداری بخش اصلی سریال میس مارول Ms. Marvel برعهده گرت. بخشی از سریال نیز در شهر نیوجرسی و بخش‌های دیگر سریال میس مارول در کشور تایلند ساخته شده است.

این سریال Ms. Marvel در ۶ قسمت ساخته شده است که ۲ قسمت اول آن برای گروهی از منتقدان نمایش داده شده است. میس مارول تاکنون توانسته نظرات و نقدهای مثبتی دریافت کند. گویا بازی ایمان ولانی نیز در نقش کامالا خان بسیار مورد تحسین قرار گرفت. با این وجود برخی از این سریال کمیک لذت بردند و برخی نیز آن را متناسب با دنیای سینمایی مارول نمی‌دانند.

داستان سریال میس مارول

داستان میس مارول داستان دختر 16 ساله پاکستانی-آمریکایی است که قدرت‌هایی در دست دارد و از طرفداران جدی انتقام‌جویان، کاپیتان مارول است. او در حین زندگی شخصی خود، دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و مسائل مربوط به مدرسه، باید یاد بگیرد چگونه قدرت‌های خود را کنترل کند.

قسمت‌های مختلف سریال میس مارول توسط چند تن از کارگردانان از جمله شرمین عبید چنائی، میرا منون، عادل ال عربی و بلال فلاح  تهیه شده است. بیشا کی علی نیز به‌عنوان نویسنده و شورانر در سریال میس مارول بوده است.

کامالاخان در فیلم مارولز

کاپیتان مارول

سریال میس مارول که هر هفته، روزهای چهارشنبه از شبکه دیزنی پلاس پخش می‌شود در ۶ قسمت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده است. اما این سریال در حال حاضر در یک فصل تولید شده است. کاملاخان در میس مارول قدرت خود را بواسطه گذشته‌اش دریافت کرده است؛ درست برخلاف دنیای کمیک. فیلم مارولز با حضور کامالااخان در 28 ژوئیه 2023 اکران خواهد شد.

همچنین موسیقی متن این سریال توسط لارا کاریمن ساخته شده است که قرار است موسیقی متن فیلم مارولز را نیز بسازد. او پیشتر موسیقی متن انیمیشن What If را ساخته است.

در دو قسمت اول سریال چه گذشت؟

از اهداف مارول استودیو در ساخت سریال این است که آثار نسبت به فیلم‌های سینمایی تفاوت داشته باشند و از طرفی شخصیت در داستان و روایت پررنگ‌تر باشد. ما در این داستان با کامالاخان در رویا و زندگی فانتزی‌اش مواجه‌ هستیم، در این سریال بر ساخت شخصیت جدید پردازش بیشتر صورت گرفته ست.

او باید تصمیم بگیرد که برای آینده دنبال چه چیزی است، و باید مشخص کند دنبال چه کاری باید برود؛ همین موضوع موجب نگرانی مسئولان مدرسه و خانواده او می‌شود. قسمت اول سریال Ms. Marvel بر مشکلات شخصی و خانوادگی کامالاخان متمرکز است. او باید بتواند بین خواسته‌های خود مثل رفتن به اونجرز کان و خانواده‌اش پلی ایجاد کند و از طرفی باید برنامه ریزی کند.

بررسی دو قسمت اول سریال میس مارول؛ زندگی شخصی و مشکلات کامالا خان

والت دیزنی

در قسمت اول کامالاخان در تلاش است تا با کمک برونو لباس کاپیتان مارول را بسازد تا در “کان” دیده شود. همچنین ما در این قسمت با شخصیت‌های سریال آشنا می‌شویم. سریال در شروع، فضایی نوجوانانه و فانتزی با تم دبیرستانی و عاشقانه را دارد که تا حدودی با فضای MCU فاصله دارد.

این مسئله از نکات منفی فیلم نیست، اما ممکن است متناسب با انتظار طرفداران مارول نباشد و طرفداران از دیدن این سریال بگذرند. نکته این سریال در این است که منشأ قدرت کامالا خان از یک حالت اسطوره‌ای و خانوادگی پیروی می‌کند که این مسئله با آنچه تاکنون در سینمای مارول اتفاق افتاده متفاوت است زیرا آثار سینمایی مارول ابرقهرمانی متناسب با کمیک دارند نه اسطوره‌ای.

این سریال در تلاش است تا شخصیت کامالا را بیشتر موثر جلوه دهد تا اینکه بواسطه یک دستبند برتری به کاراکتر داده شود. قسمت دوم بر نمایش قدرت کامالا تمرکز دارد؛ که در بستر زندگی شخصی‌اش باید نحوه استفاده و کنترل قدرت‌هایش را بیاموزد.

جالبترین بخش‌های این دو قسمت مربوط به صحنه‌هایی است که کامالا در تلاش برای یادگیری و کنترل قدرتش است. او با تمرینات زیاد علاوه کنترل قدرت باید یاد بگیرد چگونه از آن‌ها درست استفاده کند و کاربرد هرکدام را یاد بگیرد.در بخشی از سریال نشان داده می‌شود که کامالا به دور از اشتباه نیست و قدرت او بسته راز خانوادگی او است که در گذشته ریشه دارد. ادامه سریال روند کشف این راز بزرگ است.

قدرت کامالا خان در سریال میس مارول

در این سریال گروه شروری نیز وجود دارد که در پی دستگیری کامالا و افرادی چون او هستند. این افراد هویت مشخصی ندارند احتمالا آنها بدنبال اینهیومن‌ها هستند. ممکن این گروه به ام یو سی وارد شوند. شخصیت‌هایی چون کامران و مادر او نیز در سریال حضور دارند که نقش مشخصی ندارند. ممکن است آنها به قدرت کامالا مربوط باشند. این سریال ابرقهرمانی حول محور یک شخصیت مسلمان می‌چرخد. دید کارگردانان به عرف و رسومات خانواده او سطحی نیست و آنها در این سریال جزئیات این خانواده و فرهنگشان را نیز بررسی می‌کنند. این مسئله می‌تواند برای بسیاری جذاب باشد.

این دو قسمت با بازخوردی بی طرف مواجه شده است، نه آنچنان پس زده شده نه آنچنان از آن استقبال شده است. باید منتظر قسمت‌های بعد باشیم تا ببینیم سریال چطور پیش خواهد رفت.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

سریال ژاپنی

سریال ژاپنی آلیس در سرزمین مرزی

آلیس در سرزمین مرزی مانند مجموع تکه‌های رنگارنگ و پر جنب و جوش نمایش‌ها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *