فیلم‌ کوتاه یا لایو اکشن نامزد اسکار ۲۰۲۲

لایو اکشن: درامی تلخ با طنزی هوشمندانه. در بخش نامزدی فیلم‌های کوتاه لایو اکشن اسکار 2022 درام‌های پرتحرک با طنزی تاریک همراه بودند. در این نوشته به معرفی این فیلم‌های کوتاه می‌پردازیم.

لایو اکشن “آلا کاچو – بگیر و فرار کن”

فیلم درباره یک زن جوان باهوش و سخت کوش (آلینا توردوماماتووا) است که در روستایی از قرقیزستان آرزوی تحصیل دانشگاه در شهر بزرگ را دارد. از آنجایی که اصطلاح “Ala Kachuu” به عمل ربودن زنان جوان و وادار کردن آن‌ها به ازدواج اشاره دارد، فیلم به پرتره‌ای دردناک از یک فرد امیدوار می‌پردازد که رویاهایش با حرکت آهسته خاموش می‌شود.

کارگردان لایو اکشن آلا کاچو – بگیر و فرار کن، ماریا برندل، در فرآیند تحقیق و انتخاب بازیگران دقت بسیاری به خرج داد.

فیلم کوتاه “لباس”

لایو اکشن

جولیا (آنا دزیدوسزیکا)، فرد کوتاه‌قدی است که در متل لهستانی کار می‌کند. او آرزوی اولین برخورد عاشقانه خود را دارد. نویسنده و کارگردان این لایو اکشن Tadeusz Łysiak است. او سه بازی عالی از Dzieduszycka، Dorota Pomykala به عنوان خدمتکار جولیا و Szymon Piotr Warszawski در نقش بوگدان، راننده کامیون رهگذری که به جولیا علاقه مند است، به نمایش می‌گذارد.

Łysiak درباره دنیای “افراد کوتاه قد” مطالعه کرد، اما بهترین منبع را زندگی آنا دانست. به نقل قول از کارگردان: «به نظر من آنا یکی از نویسندگان این فیلم است. ما این شخصیت را با هم پروراندیم.»

فیلم کوتاه “خداحافظی طولانی”

این فیلم به عنوان یک هشدار هولناک در برابر ناسیونالیسم نژادپرستانه‌ای است که در سال‌های اخیر در غرب افزایش یافته است. این فیلم بیشتر تجربه است تا داستان.

آنیل کاریا، کارگردان فیلم گفت: « غریزه طبیعی من به عنوان یک فیلم‌ساز این است که چیزی را تا حد امکان تجربه و زندگی کنم و نفس کشیدن‌اش را تا حد امکان احساس کنم، نه اینکه بیش از حد مبتنی بر داستان باشد یا صرفا نظری روشنفکرانه در مورد آن داشته باشم.

کاریا درباره موضوع این لایو اکشن گفت: «وقتی در هر نوع اقلیت هستید بخش زیادی از زندگی خود را صرف تجربه احساسات آشفته خود می‌کنید، خواه ترس یا اضطراب یا خشم. شما زمان زیادی را صرف سرکوب آن و ادامه دادن به زندگی روزمره خود می‌کنید.»

فیلم کوتاه “On My Mind

لایو اکشن

مردی نومیدانه سعی می‌کند در کارائوکه بخواند و برای همسرش ضبط کند. Rasmus Hammerich و Camilla Bendix اجراهای فوق العاده‌ای در این لایو اکشن ارائه می‌دهند.

مارتین استرنج هنسن کارگردان برنده اسکار گفت که این وضعیت ناشی از تجربه‌ای مشابه و بسیار جدی در زندگی خودش است. او مانند قهرمان داستان، خود را در غواصی یافت. در این حین ممکن است اطرافیانتان با شما بیگانه باشند، ممکن است شما به همنوع خود نزدیک باشید اما هرگز ندانید که بر او چه می‌گذرد.

لایو اکشن “لطفا نگه دارید”

این لایو اکشن اولین کارگردانی فیلمنامه‌نویس مکزیکی-آمریکایی، KD Dávila است که با همکاری لوین منکسه آن را نوشته است. فیلم کوتاه «Please Hold» یک داستان کمیک تاریک دیستوپیایی است که در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد.

متئو تورس جوان (با بازی اریک لوپز) مورد اشتباه گرفته‌شده‌ای است که در حال رفتن به محل کار توسط هواپیمای بدون سرنشین پلیس دستگیر می‌شود. او خود را در یک سلول زندان کاملاً خودکار می‌بیند. او در تلاش است تا با پیداکردن یک انسان زنده اوضاع را سر و سامان دهد، زیرا وضعیت او هرآن پوچ‌تر و خسته‌کننده‌تر می‌شود.

داویلا گفت: «ایده فیلم پس از خواندن مقاله‌ای درباره مردی لاتین تبار که نام‌اش اسپانیایی  بود، و به اشتباه دستگیر و زندانی شد، به ذهنمان رسید. او نمی‌توانست کسی را متقاعد کند که اشتباهی رخ داده است. حتی وکیل عمومی او نیز این را باور نکرد.» او ادامه داد: «به دام‌افتادن افراد رنگین‌پوست در شکاف‌های سیستم قضایی غیرعادی نیست و ما می‌خواستیم از طریق یک داستان علمی به این داستان بسیار رایج نگاه کنیم. در واقع این یک کمدی تاریک است.»

او تاکید کرد: «لطفا نگه دارید» به بررسی این موضوع می‌پردازد که وقتی عنصر انسانی در سیستم قضایی ما به آرامی جای خود را به اتوماسیون و خصوصی‌سازی می‌دهد، برای جامعه رنگین‌پوستان چه اتفاقی می‌افتد.

در پست دیگری از پوفیلمو می‌توانید فیلم‌های کوتاه کارگردانان سرشناس جهان را مطالعه کنید.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم کوتاه

فیلم کوتاه‌‌های کارگردانان بزرگ سینمای جهان

همیشه در ادامه نام سینما و هر آن‌چه که محصول دنیای تصویر است، لفظ فیلم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *