نمایی از فیلم Birdman

فیلم Birdman

و آیا به آنچه از این زندگی می‌خواستی رسیدی؟

من انجام دادم.

و چه می خواستی؟

خودم را معشوق بنامم، تا خود را بر روی زمین محبوب احساس کنم.

این نقل قول از برنده بهترین فیلم 2015 است. فیلم Birdman چندین ایده پیچیده مانند شهرت، عشق، وجود و نحوه درک ما از این ایده‌ها را در دنیای واقعی بررسی می‌کند. قهرمان داستان ما ریگان تامسون (مایکل کیتون) است. یک هنرپیشه دستپاچه که در فیلم‌های ابرقهرمانی تخیلی خود ستاره اکشن بود. اما سال‌ها از موفقیت او می‌گذرد، و او ناامید است که دوباره روی پای خود بایستد تا به همه ثابت کند که می‌تواند یک هنرمند واقعی باشد. وقتی با او آشنا می‌شویم، او در میانه کارگردانی، نویسندگی و بازی در برادوی از مجموعه داستان‌های کوتاه کارور «از چه صحبت می‌کنیم وقتی درباره عشق صحبت

می‌کنیم» است. اما در طول مسیر، ریگان دائماً از نیروهای غیرقابل کنترل در قالب بازیگران رقیب، مشکلات خانوادگی و حتی صدای سرزنش مداوم خود عذاب می‌کشد.

شهرت در فیلم Birdman

این عذاب را می توان به راحتی قابل قیاس دانست، زیرا در یک عنصر انسانی یعنی خواستن احترام و شهرت خلاصه می‌شود. ریگان می‌خواهد کاری انجام دهد که در نهایت معنایی داشته باشد، اما مهمتر از همه، او می خواهد به عنوان یک فرد محترم با او رفتار شود. اما هیچ چیز مطابق میل او نیست. کارگردان آلخاندرو جی. ایناریتو در طول فیلم، راه‌های خلاقانه‌ای پیدا می‌کند تا رنج ریگان را با طنز متعادل کند. ریگان هرگز چیزهایی را که دوست دارد به دست نمی‌آورد.

او برای مصاحبه‌های متعدد آماده می‌شود، فقط سؤالات مربوط به Birdman 4 و اینکه آیا او برای جوان‌سازی صورتش تزریق کرده است یا خیر می‌باشد. همبازی او در نمایشنامه مایک (ادوارد نورتون) به استعداد بازیگری او شک دارد. تابیتا (لیندسی دانکن) منتقد بدنام تئاتر می‌خواهد نمایشنامه‌اش را حتی قبل از دیدن آن خط بزند. او از همسرش (امی رایان) طلاق گرفته و با دخترش سام (اما استون) که در حال ترک اعتیاد است، رابطه سختی دارد.

فیلم Birdman و جهان کاراکتر ریگان

از یک منظر خاص، جهان علیه ریگان است. اما شاید ریگان مسئول بخشی از قربانی شدن خودش باشد. به عنوان مثال، از نظر همسر سابقش، او چیزی بیش از احترام می‌خواهد. او می‌خواهد تا مدت‌ها پس از رفتنش مورد تحسین قرار گیرد، جاودانه شود زیرا کارش ادامه دارد. نمی توان ریگان را به خاطر این میل سرزنش کرد. ما هنرمندان را همیشه در دنیای واقعی تجلیل می‌کنیم. اما ریگان خواهان جاودانگی است تا جایی که از نظر ذهنی به خود آسیب می رساند و در مورد داشتن قدرت های ماوراء طبیعی توهم می‌زند.

او می‌خواهد در نزدیکی خورشید پرواز کند و بدون ترس از مردن در آنجا بماند. این ویژگی‌ها عقده ایکاروس را به یاد می‌آورد که نوع شخصیتی از خودشیفتگی شدید و میل بی پایان برای صعود است. اگر اتصال را نخرید، فیلم حتی حداقل دو بار به ایکاروس اشاره می‌کند، از جمله لحظه‌ای که به راحتی از دست می‌رود در صحنه مصاحبه که ریگان می‌گوید مرد پرنده مانند ایکاروس است و زمانی که خود Birdman عنوان Birdman 4 را به عنوان Birdman پیشنهاد می‌کند: ققنوس برمی‌خیزد.

مجموعه عشق و ایکاروس در فیلم Birdman

اما سرنخ های بیشتری وجود دارد که ماهیت ایکاریایی و خود تخریبی ریگان را برجسته می کند. مانند نقل قول کارور که فیلم را شروع کرد، ریگان می‌خواهد «احساس محبوبیت کند»، اما فیلم بارها و بارها ثابت می‌کند که ریگان در پذیرش عشق یا انتقال عشق به دیگران تلاش می‌کند. این مبارزه آشکارا از خودشیفتگی او سرچشمه می گیرد. او به افرادی که در کانون توجه‌اش نیستند بی احترامی می‌کند. همچنین به خاطر ملاقات همسر سابقش در پشت صحنه، توجه‌اش را از دست می‌دهد. ریگان نمی‌تواند با سام ارتباط برقرار کند و از اعتیاد او انتقاد می‌کند، گویی او کسی است که رنج می‌برد و نه سام. این رفتار خلط عشق و تحسین است (حتی در یک صحنه با صدای بلند گفته می شود).

ریگان فکر می کند که می تواند عشق را از طریق افرادی که او و کارش را تحسین می‌کنند پیدا کند. با این حال، برخلاف عشق، تحسین را می توان از طریق یک دستاورد عینی، مانند یک فیلم موفق، یا در مورد ریگان، یک بازی موفق انجام داد. از قضا، بازی او، به ویژه صحنه ای که بیشتر تمرین می کند، از مطلق بودن و بی قید و شرط بودن عشق می گوید. این طبیعت ریگان است که او را از ارتباط با افراد اطرافش باز می دارد و در نهایت مانع از صعود می شود.

فیلم Birdman

تفسیر فیلم Birdman 

اما کاری که ایناریتو با فیلم Birdman انجام می‌دهد حتی عمیق تر از شهرت یا عشق در مقابل تحسین است. او به این موضوعات مرتبط در پیش زمینه می پردازد، اما همه آن‌ها در رأس یک کاوش بزرگتر از هستی قرار دارند. آیا حتی نقطه‌ای در مبارزه ریگان وجود دارد؟ پاسخ منفی است، سام همه را در یک مونولوگ شگفت‌انگیز و یک صحنه جذاب شامل دستمال توالت به رخش می‌کشد. اما حق با اوست انسان‌ها تنها ذرات ریز در یک جهان بی نهایت هستند.

زمان ما در این دنیا خیلی موقتی است. به نظر می‌رسد تز فیلم درک این موضوع است. درک چیزی است که Birdman را به تجربه ای چالش برانگیز اما عمیقاً ارزشمند برای هر نوع تماشاگر سینما تبدیل می‌کند. آنچه از فیلم بدست می‌آورید بستگی به این دارد که چه نوع زندگی دارید و از چه دیدگاهی به جهان نگاه می‌کنید. فیلم Birdman مدام با تفسیر مواجه است زیرا پر است از وقایع حواس‌انگیز و تصاویر سورئال.

مطالب سینمایی را در سایت پوفیلمو دنبال کنید.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *