بررسی فیلم ترسناک Firestarter

Firestarter یک فیلم ترسناک محصول 1984 است که بر اساس کتابی به همین نام اثر استیون کینگ ساخته شده است. در این فیلم درو بریمور در نقش دختر کوچکی است که توانایی برافروختن آتش با ذهنش را دارد. همچنین جورج سی اسکات، در نقش جان رینبرد، مامور ظالم دولت که به دنبال دستگیری اوست، بازی می‌کند. دنباله این فیلم در سال 2002 ساخته شد.

در میان تمام اقتباس‌ها از کتاب استفن کینگ، «Firestarter» مارک ال. لستر شناخته‌شده‌تر است. فیلم اصلی 1984، با بازی درو بریمور جوان در نقش یک کودک پیرو کینتیک، جلوه‌های بصری چشمگیری دارد. اما فیلم از نظر مضمون درهم و برهم است و با بازی جورج سی اسکات در نقش Rainbird، یک قاتل چریکی، خشونت‌بار شده است.

در بازسازی فیلم Firestarter می‌توان عوامل فیلم را برای انتخاب بازیگر بومی‌ مایکل گری‌یز در نقش Rainbird تحسین کرد. هرچند “Firestarter” جدید بسیار شبیه “Firestarter” قدیمی ‌است؛ Firestarter قدیمی‌ کسل‌کننده‌ و تقریباً فاقد هرگونه معنی‌ای بود.

بازیگران

فیلم آتش افروز

در فیلم Firestarter رایان کیرا آرمسترانگ در نقش چارلی مک گی، بازی می‌کند: او می‌تواند با ذهنش آتش به‌پا کند. والدینش اندی (زک افرون) و ویکی (سیدنی لمون) نیز دارای قدرت ماورایی هستند. ویکی می‌تواند از نظر روانی افراد را به انجام هر کاری که می‌خواهد سوق دهد، او می‌تواند اشیا را به صورت تله کینتیک حرکت دهد. مسئله این است که آن‌ها باید توانایی‌های خود را پنهان کنند.

حدود یک سوم فیلم «Firestarter» به اندی و ویکی اختصاص دارد؛ آن‌ها سعی می‌کنند قدرت‌های چارلی را مخفی نگه دارند، و از دخترشان می‌خواهند که از ترس انفجارهای غیرقابل کنترل احساساتش را سرکوب کند. دختر به تدریج کنترلش را از دست می‌دهد، و والدینش نمی‌دانند که چرا او در کنترل اضطراب خود بسیار مشکل دارد. او هر روز به مدرسه می‌رود، جایی که دائماً مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. در طی یک اتفاق اندی و چارلی در حال فرار هستند.

اقتباس Firestarter 

نقطه اوج «Firestarter» یک سکانس طولانی دلهره‌آور و بی‌معنی است که در آن چارلی با عصبانیت از راهروهای خالی عبور می‌کند و گهگاه افرادی ناشناس ظاهر می‌شوند، انگار از شخصیت‌های منفی فیلم هستند.

این یک اقتباس معمولی از “Firestarter” است، داستانی که در ابتدا پرداخت زیادی روی آن صورت نگرفته بود. اقتباس اسکات تیمز (هالووین می‌کشد) در بیشتر داستان کینگ حرکت می‌کند، اما بسیاری از بخش‌های شخصیت محور آن را کنار می‌گذارد.

درباره فیلم

فیلم اصلی یک فیلم ترسناک درباره تاثیر بزرگسالان بر ذهن کودکان برای رسیدن به اهداف خودخواهانه‌شان بود. اما این نسخه جدید به هیچ شخصیتی به جز اندی اجازه نمی‌دهد بیش از یک یا دو جمله با چارلی صحبت کند، بنابراین این‌ داستان غم‌انگیز درباره دختری است که عاشق پدر و مادرش است و می‌خواهد از افرادی که به خانواده‌اش آسیب رسانده‌اند انتقام بگیرد.

این انگیزه برای یک فیلم هیجانی ساده کافی است، اما با وجود اینکه آرمسترانگ در نقش اصلی هر چه می‌تواند انجام می‌دهد و افرون به عنوان پدری که برای دخترش وحشت زده است؛ کار قوی است اما خانواده آنها یک واحد بی جان است.

هیچ شادی‌ای وجود ندارد، عشق بسیار کم است، و حتی شخصیت‌ها نیز محدودند. تقریباً همه مجموعه‌ها فاقد شخصیت هستند. درکل فیلم خالی و افسرده به نظر می‌رسد.

منصفانه است که بگوییم این “Firestarter” جدید در زمینه ای کاملاً متفاوت از نسخه اصلی ساخته شده دارد. داستان‌هایی از این دست معمولاً به جای ترساندن، برای هیجان بیشتر دوباره ساخته می‌شوند و معمولاً شخصیت‌هایی مانند چارلی با ورود به دنیای بزرگ‌تری از فانتزی و شگفتی، به اوج خود می‌رسند.

فیلم Firestarter جدید از کارگردان کیت توماس، علاقه‌ای به کنار هم قرار دادن دیدگاه‌های کینگ از کودکان فوق‌العاده، با دیدگاه‌های بلاک‌باسترهای معاصر ندارد.

شخصیت‌هایی مانند Rainbird به آنتاگونیست‌های خالی تقلیل می‌یابند که نکات مبهم‌شان در اعماق پنهان آنها وجود دارد. نقش ‌هالیستر تقریباً در قسمت پایانی سست می‌شود؛ صرف یک گفتگوی طولانی با دانشمندی پشیمان با بازی کرتوود اسمیت، می‌شود.

بهترین چیزی که احتمالاً می‌توان برای فیلم جدید «Firestarter» گفت این است که از موسیقی نسخه اصلی بهره برده است. Cody Carpenter و Daniel A. Davies به عنوان آهنگسازان فیلم شناخته می‌شوند.

داستان Firestarter

آتش افروز

اندی مک گی (دیوید کیث) با همسر آینده خود، ویکی تاملینسون (هدر لاکلر)، در کالج ملاقات کرد. آن‌ها با آزمایشات شرکتی که در آن دوز توهم‌زا با درجه پایین به نام LOT-6 در اختیارشان قرار می‌داد، درآمد کسب می‌کردند. این آزمایش به آنها توانایی‌های تله‌پاتی می‌دهد. ویکی توانایی خواندن ذهن‌ها را دارد و اندی می‌تواند ذهن‌ها را تسخیر کند و دیگران را وادار کند آنچه را که او می‌خواهد انجام دهند.

او حتی می‌تواند روی باور افراد نیز تاثیر بگذارد، اما این تلاش باعث خونریزی از بینی او می‌شود. اندی و ویکی با هم ازدواج می‌کنند و صاحب دختری نه ساله به نام شارلین “چارلی” مک گی (بریمور) می‌شوند. چارلی نیز از توانایی‌های پیروکینتیک برخوردار است. او می‌تواند با ایجاد گرما، با ذهنش آتش روتش کند. چارلی همچنین می‌تواند آینده نزدیک را ببیند.

به همین دلیل است که آنها زمان زیادی را با او می‌گذرانند تا به او بیاموزند که قدرت‌های خود را کنترل کند، به خصوص که از زمان زایمان می‌دانستند که او چقدر در آتش‌افروختن قوی است.

عدم اعتماد به دولت

اندی یک روز از سر کار به خانه می‌آید و متوجه می‌شود که ویکی در طی یک شکنجه، به قتل رسیده است. در Firestarter خانواده قبلاً مشکوک شده بودند که آژانس دولتی، و وزارت اطلاعات علمی‌ معروف به “فروشگاه”، آنها را بررسی می‌کند. دولت، با وجود مخالفت‌های جوزف وانلس می‌خواهد چارلی را دستگیر کند و توانایی آتش‌افروزی قدرتمند او را به‌عنوان یک سلاح به‌کار گیرد. اما وانلس مرده چارلی را ترجیح می‌دهد، زیرا او را بسیار قدرتمند می‌داند. اندی چارلی را از ربوده شدن توسط عوامل فروشگاه نجات می‌دهد.

اندی برای محافظت از خود، نامه‌هایی به روزنامه‌های مهم می‌نویسد، اما با ارسال پستی ، مکان آنها مشخص می‌شود. هنگامی‌که The Shop(فروشگاه) جوزف وانلس را به دلیل دخالت او می‌کشد، با دزدیدن چارلی و اندی، چارلی را تشویق می‌کنند تا در آزمایشات شرکت کند.

چارلی در حال تخریب

قدرت چارلی به طور تصاعدی افزایش می‌یابد، و او مدام خواستار دیدن پدرش است. اندی از دارو خوردن دست می‌کشد و به آرامی ‌قدرت خود را بازیابی می‌کند، که از آن برای تأثیرگذاری بر کاپیتان‌ هالیستر (مارتین شین) استفاده کند.

استفن کینگ نمی‌تواند به شما بگوید که چگونه واقعا آتش را روشن کنید. اگر در جنگل گم شود، مانند یکی از شخصیت‌های جک لندن که به نور و گرما نیاز دارد، تمام کاری که نویسنده می‌تواند برای شعله‌ور کردن آتش انجام دهد این است که دستش را در جیب‌هایش بگذارد و امیدوار باشد.

روند تولید فیلم

رمانی سال 1980 درباره دختر بچه‌ای خارق‌العاده در حال فرار از دست ماموران دولتی که می‌خواهند او را به سلاح تبدیل کنند، ترکیبی از موضوعات مورد علاقه کینگ بود: کودکی که یاد می‌گیرد قدرت‌های پنهان را مدیریت کند، بی‌اعتمادی عصیانگرانه نسبت به قدرت، و اشتیاق بی‌پایان برای دیدن سوختن جهان.

با عرضه یک Firestarter جدید در سینماها و در سرویس استریم Peacock، نویسنده در حال بررسی افکار خود است. رایان کیرا آرمسترانگ در نقش چارلی مک‌گی جوان و زک افرون در نقش پدر محافظ او بازی می‌کنند.

این فیلم که توسط Blumhouse (سازنده فیلم‌های Insidious و Get Out) تهیه شده است، از رمان کینگ فاصله می‌گیرد. مخصوصاً برای انتخاب نقش مایکل گرییز در نقش جان رینبرد، مامور سیاه‌پوست که وظیفه دارد پدر و فرزند را شکار کند. اما کینگ در پاسخ می‌گوید: “من همیشه کنجکاو هستم که مردم با مواد اولیه‌ای که به آنها داده‌ام چه می‌کنند.”

 مواد در Firestarter

او در یک گفتگو با Vanity Fair در مورد منشأ عجیب Firestarter، و تجربه پیچیده‌اش با فیلم 1984 Drew Barrymore صحبت کرد.

Vanity Fair: اکنون 42 سال از انتشار کتاب می‌گذرد. از نسخه اصلی Firestarter چه چیزی به یاد دارید؟

استیون کینگ: داشتم به ال اس دی فکر می‌کردم. من مقدار زیادی ال‌اس‌دی در دانشگاه مصرف کردم و به این فکر می‌کردم که اگر نوعی داروی توهم‌زا در حال آزمایش این‌نتایج غیرعادی را داشت و باعث واکنش‌های روان‌شناختی و ماوراء الطبیعه در افراد می‌شد، چه؟

بعد فکر کردم، اگر این موضوع به یک بچه منتقل شود چه؟ چیزی که به وضوح به یاد دارم این است که می‌خواستم شخصیت اصلی داستان یک جوان باشد. اگر دو نفری که در این آزمایش شرکت کرده بودند، بچه‌ای تولید می‌کردند که جهش توانایی روشن‌کردن آتش را داشت، چطور می‌شد؟

نقش دولت در فیلم

استیون کینگ: من همچنین در زمان نوشتن آن کتاب کاملاً به دولت بی‌اعتماد بودم. در آن زمان هنوز در مورد ویتنام صحبت می‌کردیم. بسیاری از ابهامات از آن‌دوره، در اواخر دهه 70 وجود داشت. چیزهایی در جریان بود که نمی‌توانستید به دولت اعتماد کنید.

همواره در حال مکاشفه در اطراف بودم که مقالاتی از آگوست و سپتامبر 1977 پیدا کردم. در نیویورک تایمز: محققان می‌گویند در آزمایش‌های تامین مالی شده توسط سیا، حدود 200 نفر از دانش آموزان ال اس دی مصرف کردند. و سپس اسناد دیگری در‌هاروارد کریمسون وجود داشت: که سیا، ‌هاروارد را به پروژه کنترل ذهن ترقیب می‌کند. در آن زمان این خبر بزرگی بود.

“من در دانشگاه ال اس دی زیاد مصرف کردم… همچنین هنگام نوشتن کتاب کاملا به دولت بی‌اعتماد بودم.” معرفی فیلم The silence of the lambs.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

ادمین پیج

ویژگی های ادمین پیج موفق چیست؟

اگر کسب و کار شما فروش محصولات مختلف است، تقریبا غیر ممکن است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *