معرفی سریال معمایی بریکینگ بد

دعوت به ماجراجویی بارها در قالب‌های مختلف دیده شده است. از سریال‌های علمی‌تخیلی گرفته تا جست‌وجوهای فانتزی جاسوسی، اما Breaking Bad در ژانر معمایی به تجارت مواد مخدر، می‌پردازد. این‌سریال با یک فیلمنامه فوق العاده، بازی عالی شخصیت‌ها و اجرای بی‌نظیر اسکار به کارگردانی برایان کرانستون از بهترین‌ و جذاب‌ترین سریال‌ها است. اگرچه در ابتدا کمی‌ کند پیش می‌رود، اما نیمه دوم فصل اول با زنجیره‌ای از رویدادها، این سریال به پدیده هیجان‌انگیزی تبدیل می‌شود.

داستان در  فصل اول حول محور معلم شیمی ‌دبیرستان، والتر وایت، می‌چرخد. موقعیت خانوادگی حساس والتر، با تلاش بی‌وقفه‌اش برای تامین مخارج زندگی و همچنین حضور مستمر باجناق‌اش، هنک از DEA؛ در ادامه با تشخیص سرطان، زندگی والتر منجر به تغییر می‌شود.

داستان Breaking bad

بریکینگ بد

والتر متوجه می‌شود که بیماری سرطان دارد. همچنین، زمان زیادی تا مرگش باقی نمانده، پس از مدتی ترس اولیه‌اش نسبت به این‌قضیه را کنار می‌گذارد.

والتر در تلاش برای یافتن راهی برای پرداخت مخارج گران پزشکی‌اش است. او در یک بعد از ظهر سرنوشت‌ساز، با جسی پینکمن، فروشنده‌‌ای که مدرسه را رها کرده بود، درگیر می‌شود. والت در تمایل خود برای جمع‌آوری سرمایه برای پرداخت هزینه آینده اسکایلر و والت جونیور، یکی از خالص‌ترین موادها را تولید می‌کند.

به لطف همکاری جسی و شیمی والتر، تجارت مخاطره‌آمیز مواد مخدر پیش می‌رود. والتر شروع به درک نحوه عملکرد مواد محرک می‌کند، DEA و هنک از فعالیت یک دلال پرکار مواد مخدر مطلع می‌شوند. هنک بدون اینکه بداند که باجناقش مسئول این کار است؛ شروع به جمع آوری اطلاعات می‌کند. این در حالی است که والتر برای جلوگیری از سوء ظن، وجه ساده یک مرد سخت‌کوش خانواده‌دوست را دارد.

داستان Breaking Bad توسط وینس گیلیگان نوشته شده است؛ فیلم‌نامه‌ای هوشمندانه که در هر قسمت با پیش‌بینی‌ها و نکات ویژه، لایه‌بندی شده است.

ژانر سریال

والتر وایت

با این حال، تمام سریال غم و اندوه نیست و تا حدی دلیل موفقیت Breaking Bad، استفاده هوشمندانه از طنز پراکنده در سریال است. این طنزهای بسیار ظریف برای جلوگیری از نفوذ ملودرام در سریال است. فصل اول Breaking Bad مشخص نمی‌کند که چه نوع سریالی است اما زمانی که تنش بالا می‌رود، لحن آن به یک فیلم جنایی پرتنش و اعصاب خردکن نزدیک می‌شود.

ترکیبات صحنه نیز عالی است، با تعداد زیادی دوربین دستی، نحوه ساخت و توزیع مواد را کاملا واقعی نشان می‌دهد. در یکی از صحنه‌ها، که والت در حین صحبت با اسکایلر در حمام، اسلحه را از او پنهان می‌کند؛ دوربین بین نمای جلو و عقب سوئیچ می‌کند. این صحنه کوچک بصری پنهان‌کاری‌های والت را می‌نمایاند.

با این حال، به طور کلی، فصل 1 بریکینگ بد یک شروع عالی برای این سریال است. این داستان ماجراجویی فوق‌العاده خوب عمل می‌کند؛ برایان کرانستون سطحی از پیچیدگی و باورپذیری را با والتر وایت به ارمغان می‌آورد. علی‌رغم شروع کمی‌ کند فصل اول، Breaking Bad یکی از موفق‌ترین سریال‌های معمایی است.

چند واقعیت جالب در مورد بریکینگ بد

Breaking bad در طول پنج فصل، به یک پدیده تلویزیونی تبدیل شد، اما مانند بسیاری از سریال‌های حرفه‌ای داستان در طول زمان تکامل می‌یابد و هر فصل به نحوی موفق می‌شود درخشان‌تر از فصل قبل خود ظاهر شود.

بریکینگ بد به عنوان یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی در تمام دوران نام برده می‌شود؛ رولینگ استون آن را در رتبه سوم فهرست 100 بهترین سریال خود قرار داد، دقیقاً بین Mad Men و The Wire. چیزهایی که باید درباره بریکینگ بد بدانید:

پذیرفته نشدن ایده Breaking bad

بسیاری از شبکه‌ها  ازجمله HBO فکرش را نمی‌کردند که بریکینگ بد سریال موفقی باشد. گیلیگان در مصاحبه ای در سال 2011، اعلام کرد که Breaking Bad را به HBO ارائه کرده است؛ او درباره ملاقاتش با عوامل HBO گفت:”بدترین ملاقاتی است که تا به حال داشته ام.”

گیلیگان گفت: “مشکل‌هالیوود در فیلم‌ها و تلویزیون این است که مردم روزها یا هفته‌ها یا ماه‌ها می‌خواهند بدانند انتهای داستان چه می‌شود. متاسفانه در HBO نیز با این مشکل مواجه شدم و این بدترین ملاقات کاری بود که تا به حال داشتم… چون کسی که با او جلسه داشتیم علاوه‌بر اینکه کمترین علاقه‌ای به داستان من نشان نداد، بلکه برخورد او به‌گونه‌ای بود که انگار داستان بدترین سریال را مقابل‌شان قرار دادم .»

HBO تنها شبکه ای نبود که به ساخت سریال برکینگ بد نه گفت، بلکه شبکه‌های Showtime، TNT و FX نیز همگی به دلایل مختلف سریال را پس زدند. در نهایت این سریال توسط شبکه amc ساخته و پخش شد.

بازیگر نقش والتر وایت

غیرممکن است که Breaking Bad را با کسی غیر از برایان کرانستون در نقش اصلی تصور کنید. اما او در زمان شروع سریال چندان شناخته شده نبود، درحالیکه AMC به‌دنبال یک شخصیت مشهور یا یک ستاره بود. آنها درصدد بودند که متیو برودریک یا جان کیوزاک را به عنوان بازیگر انتخاب کنند.

یکی از مدیران سابق AMC در مورد عدم تمایل آن‌ها به انتخاب کرانستون به‌هالیوود ریپورتر گفت: تصویر تراشیدن سر او هیچ‌وقت از ذهن من پاک نمیشود. اما گیلیگان قبلاً با کرانستون روی یکی از قسمت‌های «پرونده‌های ایکس» کار کرده بود و می‌دانست که او توانایی‌های لازم را برای ایفای نقش در آن صحنه را دارد. مدیران شبکه پس از تماشای اپیزود، موافقت کردند.

گیلیگان گفت: “ما به کسی نیاز داشتیم که بتواند دراماتیک و ترسناک باشد و در عین حال یک وجه انسانی نهفته داشته باشد که اگر مرد مخاطب از مرگش ناراحت شود.” درنهایت شخصیت والتر وایت به‌زیبایی تمام توسط او دیده شد.

مرگ جسی پینکمن

جسی پینکمن

Breaking bad در نهایت به همکاری پرتنش بین والتر وایت و جسی پینکمن ختم شد. اما جسی در ابتدا قرار نبود یک شخصیت اصلی باشد. بنا بود جسی در قسمت نهم کشته شود، اما با اعتصاب انجمن نویسندگان این حذف منجر به ادامه همکاری و حضور او شد. گیلیگان در این‌باره گفت پس از ضبط قسمت اول، ما متوجه شدیم حضور این‌کاراکتر و رابطه او با والتر برای پیشبرد نمایش ضروری است. همه می‌دانستند که [آرون پل] چقدر بازیگر خوبی است و کار کردن با او لذت بخش است، ما خیلی زود متوجه شدیم کشتن جسی یک اشتیاه بزرگ است.

کمک DEA

DEA به برایان کرانستون و آرون پاول یاد داد که چگونه METH درست کنند. به دلیل موضوع، سازندگان سریال Breaking bad فکر می‌کردند که فقط باید به اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) اطلاع دهند که چه چیزی می‌سازند. کرانستون در این‌باره گفت: “ما با تمام احترام و ملاحظه به آنها اطلاع دادیم که در حال ساخت این‌نمایش هستیم. آیا می‌خواهید بر این‌کار نظارت داشته باشید تا انجام درست آن باخبر باشید؟ آ‌ن‌ها می‌توانستند بگویند ما نمی‌خواهیم با شما همکاری کنیم، اما آن‌ها متناسب با منفعتی که برایشان داشت با ما همکاری کردند. بنابراین شیمیدانان DEA به عنوان مشاور به کمک تیم آمد و به والتر و پینکمن طریفه درست تهیه مت را آموزش داد.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

دفترچه مرگ

بررسی سریال ژاپنی دفترچه مرگ

سریال دفترچه مرگ یک انیمه ژاپنی بر اساس مانگایی با همین نام نوشته تسوگومی‌اوهبا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *