نگاهی به سریال زخم کاری

سریال زخم کاری از رمانی به نام بیست زخم کاری نوشته «محمود حسینی نژاد» اقتباس شده که خود این رمان کوتاه نیز برداشتی آزاد از نمایشنامه مکبث ویلیام شکسپیر است. داستان مکبث به مساله قدرت و جاه‌طلبی می‌پردازد و تقلیدهایی که از این اثر صورت گرفته، کپی خوبی از رویای مکبث و لیدی مکبث (همسرش) است.

«مکبث» توسط پادشاه اسکاتلند، دانکن، که طرفداران بسیاری داشته انتخاب می‌شود و از مقامی نزدیک برخوردار می‌گردد. اما مکبث با تلقین جادوگران و اغوای زن جاه‌طلبش در شبی که پادشاه مهمان او بود، او را در خواب می‌کشد. مکبث پس از آن به عذاب وجدان دچار می‌شود، و با هر اتفاقی مضطرب و نگران است.

رعنا آزادی ور

جاه‌طلبی در زخم کاری

انسادی عادی به محض قدرت یافتن علاوه بر شخصیت، خلق و خویش نیز تغییر می‌کند، و این تغییرات ممکن است به آرامی شروع شود اما به تناسب جاه‌طلبی شدت می‌گیرد. تمام خصلت‌های بد و سرشت پلید به محض قدرت گرفتن سراغ آدم می‌آیند. در سریال زخم کاری نیز بدین صورت در قسمت اول اتفاقی نمی‌افتد اما پس از چند قسمت تماشاگران به تکاپوی «چه خواهد شد» می‌افتند.

سریال زخم کاری داستان یک خانواده متمول است که پدربزرگ این خانواده در پی فعالیت‌های اقتصلادی‌اش کله‌گنده محسوب می‌شود. او کسب و کاری خانوادگی راه انداخته و در این دم و دستگاه خانواده‌اش نیز نقش دارند.

داستان سریال 

خانواده خان عمو روابط پیچیده‌ای با یکدیگر دارند ولی درنهایت با هم خوب و خوش‌اند. در این میان ناصر پسر خان عمو از یک سری روابط ناراضی است. سر عناد او با پسر حاج آقا اسمال چی است؛ مالک. مالک مالکی شوهر سمیرا است و آن‌ها دارای دو فرزند هستند. از طرفی یک رابطه عاطفی بین پسر مالک و دختر ناصر جریان دارد.

مالک (و با بازی جواد عزتی) از نفر دوم و سوم بودن بیزاری می‌جوید،‌ او در پی خواسته‌هایش خواهان آن است تا این خانواده ثروتمند را دور بزند و قدرت یابد. همسرش سمیرا (با بازی رعنا آزادی) او را همراهی می‌کند. سمیرا در بسیاری از موقعیت‌ها که مالک قصد پا پس کشیدن دارد او را منصرف می‌کند؛ او برای این مقصود گاهی با اغوای زنانه و گاهی با زور و اعمال زور سعی در دست‌یابی به خواسته‌اش؛ برتری بر خان عمو، دارد.

رعنا آزادی ور با بازی در این سریال توانسته بعد از مدت‌های مدید و حضور در فیلم‌ها و نقش‌هایی ناماندگار، قدرت بازی خود را ثابت کند. نقش او، نقش فم فتال (زن فتانه) است که در آثار سینمایی ایرانی کمتر شاهد آن بوده‌ایم. جواد عزتی نیز با پیشرفت در عرصه بازیگری؛ دقیقا از جایی که شروع کرده بود، فیلم‌های طنز، توانست به موفقیتی و پیشرفت دست یابد. در واقع او به خوبی از پس نقش‌های جدی و تاثیرگذار برآمده است.

نقش آزادی ور در این سریال

آزادی ور در واقع نقش لیدی مکبث را با زیرکی در زخم کاری بازی کرده است. او زنی است که اغواکننده قهرمان داستان است. او با بازی چشم، با دیالوگ در آرامش و با جذابیت،‌ خوف پنهانش را با بدن، بازی و خنده‌هایش پیاده می‌کند.

زن مهلک (جمع: femmes fatales) زنی فریبنده است که جذابیت‌هایش عاشقانش را در بند میل مقاومت‌ناپذیر به دام می‌اندازد و اغلب آن‌ها را به موقعیت‌های سازشکار، خطرناک و کشنده سوق می‌دهد. او شخصیت کهن الگوی ادبیات و هنر است.

او سعی می‌کند با استفاده از حیله‌های زنانه مانند زیبایی، جذابیت و جذابیت جنسی به هدف پنهان خود دست یابد. به طور معمول، او فوق‌العاده از این ویژگی‌ها برخوردار است. در برخی شرایط، او به جای جذابیت، از دروغ یا اجبار استفاده می‌کند.

زخم کاری در تلاش برای رسیدن به نوآر

جواد عزتی

در دوران فیلم نوآر دهه‌های 1940 و 1950، زن مهلک یا فم فتال در سینمای آمریکا شکوفا شد. به عنوان مثال می‌توان به الن برنت هارلند، در فیلم Leave Her to Heaven (1945) اشاره کرد که برای حفظ محبت‌های شوهرش دست از هیچ کاری نمی‌کشد. دیگری بریجید اوشانسی است که توسط مری آستور به تصویر کشیده شده که از مهارت‌های بازیگری خود برای کشتن شریک زندگی سام اسپید در شاهین مالت استفاده می‌کند.

اما هانیه توسلی نقشی را بازی می‌کند که در یک مثلث عشقی‌ای که یک راس آن زن مجنون و یک راس آن یک مرد سرکش و در دیگر سو یک زن قرار دارد، گیر افتاده است.

سریال زخم کاری همچنین نقش‌های فرعی‌ای دارد که ضعیف به حساب می‌آیند. سطح بازی این بازیگران کاملا با بازیگران اصلی متفاوت است.

موسیقی متن زخم کاری و نمایش صحنه‌های اسلوموشن و تعدد تکرار این صحنه‌ها، در تلاش است تا حسی گنگستری و نوآر به این سریال بدهد. نماهای کلیشه‌ای که مهدویان در این سریال به کار گرفته، تاحدودی این سریال را تصنعی جلوه می‌دهد.

معرفی و بررسی فیلم شنای پروانه را در پست دیگری از پوفیلمو بخوانید.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

سریال Physical

نگاهی به سریال Physical؛ محصول +Apple Tv

سریال Physical که توسط Apple Tv+ در سال 2021 ساخته شده است درباره زن خانه‌داری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *