فیلم کمدی ایرانی به جز خنده چی داره؟

فیلم کمدی برخلاف آنچه که همه فکر می‌کنند ممکن است سخت‌ترین ژانر باشد. یک فیلم ترسناک عالی می‌تواند برای تاثیرگذاری از یک ترس همگانی استفاده کند. اما کمدی‌ها پیچیده‌تر هستند. زمانی که یک کمدی نقطه‌های فشار یک شوخی را نشان می‌دهد، مخاطب آن را بررسی می‌کند. در این مطلب به معرفی چند فیلم کمدی ایرانی پرداخته‌ایم.

فیلم طنز ایرانی سامورایی در برلین

مهدی نادری نجف آبادی در ساختن فیلم‌های عجیب و غریب دست دارد از جمله فیلم “بدرود بغداد” که بعد از سال‌ها واضح نیست چرا این فیلم نماینده سینمای ایران در اسکار شد؟ تلاش او برای ساختن این فیلم گویا تنها برای حضور در گیشه بوده.

داستان این فیلم بر این قرار است که جمشید که بر اثر زندگی در ژاپن به جمشید سامورایی شناخته شده است، همراه با دوستانش فری نردبون و مهدی کوچولو به شرخری روزگار می‌گذرانند. در ادامه آن‌ها مجبور به سفر به آلمان میشوند. اتفاقات و داستان‌های بسیاری در آلمان برای آنان پیش می‌آید. در این فیلم حمید فرخ نژاد، امیرمهدی ژوله، هومن حاجی عبداللهی به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم طنز خوبی دارد و گزینه خوبی برای خندیدن است. فیلم چیز خاصی برای گفتن ندارد البته فروش خوبی در گیشه‌ها داشته.

فیلم ایرانی چشم و گوش بسته

فرزاد موتمن همانطور که فیلم شب‌های روشن را ساخته است، کارگردان این فیلم کمدی نیز می‌باشد. در واقع این کارگردان به هنرآزمایی در ژانرهای مختلف علاقه دارد از جمله: درام، ترسناک، خانوادگی. از فی‌الواقع فیلم شب‌های روشن موفق ترین و بی نظیر ترین اثر اوست. داستان این فیلم کمدی درباره دو فرد است یکی نابینا و دیگری ناشنوا. آن‌ها به صورت اتفاقی در یک صحنه جرم حضور دارند که گلوله‌ای شلیک می‌شود.

فیلم کمدی ایرانی

فرد ناشنوا می‌بیند که قتلی رخ داده درحالیکه آنکه نابینا است چیزی ندیده. حالا آن‌ها باید بی‌گناهی خود را ثابت کنند که به طور اتفاقی آنجا حضور داشتند. امین حیایی و بهرام افشاری در این طنز خوب ظاهر شده‌اند. این فیلم سعی کرده از کمدی‌های زرد فاصله بگیرد و تلاش نکرده با شوخی‌های بی‌مزه مخاطب را بخنداند. اما شاید بتوان گفت کارگردان از موضوعی کلیشه‌ای در طنز بهره گرفته است.

فیلم کمدی ایرانی دلم می‌خواد

بهمن فرمان آرا از سال 1347 به فعالیت در حوزه هنر مشغول است. این کارگردان تهیه کننده فیلم‌های بسیاری بوده است و تا به حال دو بار برنده بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سیمرغ بلورین شده است.  داستان درباره نویسنده سن داری به نام بهمن فرزانه است که مدت‌هاست نتوانسته داستان تازه بنویسد. او از مرگ دو.ستانش نیز رنجیده خاطر است و در عزلت به سر می‌برد. اما یک تصادف روند او را تغییر می‌دهد. او مدام دآهنگ‌های شادی می‌شنود که دیگران نمی‌شنوند.

این فیلم سرشار از متلک‌های تلخ لحظه‌ای است که خلاقیت چندانی در آن دیده نمی‌شود. در این فیلم سه ویژگی دیده می‌شود: دوگانه مرگ و زندگی، دیدگاه‌های سیاسی و روشنفکری، و حضور افسردگی.

فیلم ایرانی مارموز Sly

کمال تبریزی با این فیلم مدی خواسته دوباره تجربه مارمولک را تکرار کند. این فیلم نیز از طنز برخوردار است بطوریکه آیدین شخصیت اصلی فیلم با نوشتن مقالات طنز به شهرت رسیده است. نوشته‌های طنز او چون صفحه طنز مجلات با نقد و البته کنایه به مسائل سیاسی مورد استقبال قرار گرفته است. تبریزی فیلم کمدی ایرانی مارموز را در سال 1397 ساخته است. این فیلم در عمل به اندازه مارمولک موفق نبوده است.

فردی به نام قدرت صمدی در پی آن است تا نماینده مجلس شود. او برای این که نماینده مجلس شود دست به هر کاری می زند. او در مقابل آبی‌ها یا مخالفین قدرت قرار دارد. قدرت با گروهی از دوستان دلواپس خود به یک کنسرت می روند و با ایجاد شایعه بمب گذاری در سالن، قصد دارند از اجرای کنسرت جلوگیری کنند. قدرت در پی آن است تا با ظاهرسازی جلوی وزیر ارشاد برای خود اعتباری کسب کند.

بهداد بسیار تلاش کرده تا بتواند یک شخصیت سیاسی را تقلید کند. با این حال کمال تبریزی می‌تواند مسائلی این چنینی را با طنزی زیرکانه به تصویر بکشد.

این داستان نمونه بارز ریاکاری‌های جامعه ما در قالب یک فیلم کمدی ایرانی است که ارزش دیدن را دارد با آنکه کارگردان در پی آن بوده تا موفقیت مارمولک را دوباره بازسازی کند.

فیلم طنز ایرانی بارکد

این فیلم کمدی تلفیقی از عصر یخبندان و خط ویژه کارگردان آن است که توانسته در نامزدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دید تماشاگران قرار گیرد. کیایی توانسته صحنه‌های واقعا خنده‌داری در این فیلم ایجاد کند.

فیلم کمدی ایرانی

داستان این فیلم کمدی ایرانی از این قرار است که حامد قصد دارد در یک شرکت استخدام شود و متعاقبا رئیس شرکت از می‌خواهد تا توانمندی‌هایش را بیان کند. حامد با تعریف داستان زندگی‌اش سعی در تعریف توانمندی‌ها و استعدادهایش دارد. در این حین با تعریف داستان زندگی خود از دوستش میلاد و همسرش نازی نیز روایت‌هایی دارد که به مسئله فیلم تبدیل می‌شوند. گویا او در گذشته با باندهای مافیایی و قاچاق نیز برخورد داشته.

دغدغه کیایی درباره مسائل اجتماعی در حد لفظ و شوخی‌های کلامی باقی مانده است. بار خنده این فیلم روی دوش محسن کیایی است و بقیه بازیگرها هم اگر از فیلم حذف کنیم و یا بازیگر دیگری به جای آنها قرار دهیم اتفاق خاصی نمی‌افتد. به نظر کیایی فقط برای گیشه از این بازیگرها استفاده کرده وگرنه هیچ کدام کمکی به داستان نمی‌کنند.

این فیلم بخاطر طنز کلامی از بهترین کمدی‌های سال 94 از دید تماشاگران شده است. فیلم در حد تلنگری به مسائل اجتماعی باقی ماند با این حال برای سرگرمی و خنده گزینه خوبی است. و در آخر هم راهکار خاصی ارائه نمی‌دهد.

 کمدی ایرانی 50 کیلو آلبالو

مانی حقیقی از کودکی با بازی در اثر پدربزرگش، اسرار گنج دره جنی ابراهیم گلستان در سینما ظاهر شد و همچنین در نوشتن فیلمنامه چهارشنبه سوری با اصغر فرهادی مشارکت داشته است. با این حال فیلم کمدی پنجاه کیلو آلبالو اثر طنز اوست. در داستان این فیلم در پی دستگیری یک مجرم پلیس به یک مراسم عروسی یورش می‌برد. مهمانان در پی فرارند. آب آلبالو روی لباس داوود می‌ریزد.

مجید دوست داوود گمان برده است که او تیر خورده است. مجید تلاش می‌کند تا به او لباس تمیز برساند در این حین آیدا نیز هراسان وارد ماجرا می‌شود.

حواشی فیلم 50 کیلو آلبالو

این فیلم پس از اکران با حواشی مواجه شد از جمله اینکه: گویا آرایش بازیگران بسیار غلیظ بوده! همچنین وزیر ارشاد دولت یازدهم از این فیلم ایرانی کمدی اعلام نارضایتی کرد. مانی حقیقی نیز در نامه ای تند خطاب به مسئولان فرهنگی کشور، از آنها انتقاد کرد. این فیلم موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. به هر حال این فیلم کمدی ایرانی محتوایی دارد که موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد.

فیلم کمدی ایرانی 50 کیلو آلبالو گویا تنها برای گیشه ساخته شده بود زیرا خلاقیت و دستاورد خاص در فیلم دیده نشد و تنها برای سرگرمی و خنده ساخته شده بود. با این حال از مانی حقیقی که خلاقیت در فیلمهای دیگرش دیده شده ایده این فیلم چندان دلنشین نبود!

فیلم کمدی ایرانی نهنگ عنبر

نهنگ عنبر یک فیلم کمدی ایرانی واقعا طنز است. این فیلم علاوه بر موفقیت در گیشه توانسته به مزاق مخاطبان و منتقدین نیز خوش بنشیند. داستان درباره عشق ارژنگ به دختری به نام رویا است که از کودکی به او علاقه داشته است. اما رویا در رویاهایش آینده خود را در آمریکا می‌بیند. رویا در بزرگسالی درصدد مهاجرت است اما ارژنگ قصد مهاجرت ندارد. او تلاش می‌کند تا رویا را از مهاجرت منصرف کند اما هرچه می‌کوشد موفق نمی‌شود. رویا بالاخره موفق می‌شود که به آمریکا برود اما در خلال رفتن او ارژنگ دچار مشکلات بسیاری می‌شود.

فیلم ساختاری کاملا جدی دارد و از طرفی در تلاش است تا مسائل دهه شصت را نیز به تصویر بکشد.  گویا این فیلم حساسیت برخی را برانگیخت زیرا در ادامه روند اکران خود از سوی عده‌ای از سینماگران تحریم شد. آنان محتوای فیلم را نامناسب می‌دیدند. همچنین وزیر ارشاد سال 1393 با حضور این فیلم در جشنجواره فجر مخالفت کرد اما با کوشش‌های سامان مقدم فیلم توانست در سال 94 اجازه اکان بگیرد. معرفی فیلمهای ترسناک را در سایت پوفیلمو بخوانید.

 

فیلم نهنگ عنبر

در جریان جوایز، که فیلم کمدی ایرانی نهنگ عنبر در بخش چهره پردازی و جلوه‌های ویژه میدانی در جشن خانه سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفت. این فیلم از بهترین‌های فیلمبرداری جایزه سیمرغ بود. فیلمبرداری جدید و خلاقانه این فیلم موجب شد تا از فرشاد محمدی در جشن خانه سینما تقدیر شود.

 

فیلم کمدی ایرانی هزارپا

فیلم هزارپا

الهام در پی آن است تا با یک جانباز ازدواج کند. رضا که به شغل دزدی اشتغال داشته از این قضیه باخبر می‌شود. او با کمک دوستش و با مراجعه به آسایشگاه جانبازان در صدد آن است که خود را به الهام نزدیک کند. انگیزه او برای انجام این کار ثروت خانواده الهام است. این فیلم ساخته ابوالحسن داوودی است.

او همچنین کارگردان فیلم‌های زادبوم و رخ دیوانه نیز بوده‌است؛ و توانسته 3 بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.در این فیلم رضا عطاران و جواد عزتی حضور دارند. داستان کمی کلیشه‌ای بنظر می‌رسد بخاطر این که ترسیم‌کننده حال‌وهوای دهه شصت است البته ناگفته نماند که این فضا در طنز تاکنون بسیار موفق بوده.

این فیلم نیز فیلمی عامه‌پسند است که از دیدن آن خسته نمی‌شوید. فیلم هزارپا نخستین فیلم چهل میلیاردی سینمای ایران شناخته شده‌است که اگر بازیگران این فیلم نبودند بی‌شک از این‌رونق برخوردار نمی‌شد.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

Everything Everywhere All at Once

معرفی و بررسی فیلم (2022) Everything Everywhere All at Once

فیلم Everything Everywhere All at Once با طنزی منحصر به فرد، اجراهای عالی و موسیقی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *