فیلم انیمیشن‌ های محبوب دهه‌های اخیر

این نوشته به معرفی فیلم انیمیشن‌ های محبوب دهه‌های اخیر می‌پردازد؛ برای آنانکه هنوز مخاطب این فیلم انیمیشن ها هستند چه آنانی که دیگر با یادآوری خاطرات بیاد این  فیلم انیمیشن‌ ها می‌افتند. اما آنچه همیشه قابل ستایش است زیبایی جهانی است که این فیلم انیمیشن‌ ها به جهان انسان هدیه می‌دهند، چه کوچک، چه بزرگ فرقی نمی‌کند! همیشه، در هر حالتی می‌توان کنجی را پیدا کرد و به خاطرات و زندگی‌های خوش این آدمک‌ها و موجودات سرک کشید تا برای اندکی هم که شده از ملالت‌های این زندگی سرسام‌آور خلاص شد.

ما همیشه منتظر یک اتفاق غیر منتظره در پیش‌رو هستیم اما دریغ از آنکه ممکن است این اتفاق از مدت‌ها پیش در پس سر یا حتی در کنار ما باشد و ما از آن بی‌خبریم. ما در مواجه با دنیای فانتزی‌ها متوجه می‌شویم که جهان و زندگی ارزش طوری دیگر دیدن را دارد. حتی می‌توان گفت اساسا برای به گونه‌ای دیگر دیدن است.

معرفی انیمیشن‌های محبوب چند دهه

انیمیشن Spider Man: Into The Spider Verse (2018)

فیلم انیمیشن

فیلم انیمیشن Spider-Verse هویت بصری جاه‌طلبانه‌ای دارد که با ترکیب بافت‌های دوبعدی و سه بعدی با کاغذهای کمیک متفاوت از بقیه است. انفجار رنگ اسیدی، و تکیه به ویژگی‌های کارتونی و اغراق آمیز که ویژگی انیمیشنی آن را امکان پذیر می‌کند. همچنین این فیلم انیمیشن هنر پاپ است، با جزئیات فوق‌العاده و منظره‌‌های نابغه.

وارد شدن حواس Spidey ، این کار با رنگ‌های روانگردان تپنده انجام می‌شود. هنگامی‌که او در سکانس برجسته “چه خبر است، خطر” در اوج قدرت خود است، دور از جلوه‌های بصری جهان دور او می‌چرخد، شخصیت‌ها لایه لایه و دوست داشتنی هستند.

مایلز خود را یک مرد عنکبوتی با ارزش نشان می‌دهد. خط داستانی چندجهانی به طرز درخشانی مدیریت می‌شود و احساسات هیجانی نیز با دقت کامل به زمین می‌نشیند. به‌علاوه، با فیل لرد و کریس میلر که وظیفه تهیه‌کنندگی را بر عهده دارند (لرد فیلمنامه را نیز نوشته است)، این انیمیشن مملو از خنده‌های بلند آن‌هاست. Spider-Verse هم به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی و هم به عنوان یک شاهکار انیمیشن شناخته شده‌است. این فیلمی‌است که خیلی جلوتر از بازی است.

 

فیلم انیمیشن  toy story1 (1995)

تاثیر اولین ویژگی تمام‌قد پیکسار را در سطح فنی نمی‌توان نادیده گرفت. این یک جهش رو به جلو برای رسانه است، همانطور که اولین فیلم سفید برفی و هفت کوتوله تقریباً 60 سال پیش از آن ساخته شد، دنیای کاملا جدیدی از انیمیشن‌های کاملاً سه بعدی کامپیوتری را باز کرد. Toy Story فقط یک پدیده به خودی خود نبود؛ این فیلم انیمیشن آن سبک بصری و رویکرد فیلمسازی تقریباً هر انیمیشن استودیویی بزرگ را برای دهه‌های آینده تغییر داد. این انیمیشن فیلم احساسات اشیاء یا حیوانات انسان‌سازی شده را بررسی می‌کند. این اثر یک دنیای تخیلی کامل از به ظاهر روزمره خلق می‌کند؛ و فیلمنامه‌اش لایه‌های فراوانی با شخصیت‌پردازی‌هایی دارد که برای بزرگسالان به همان اندازه که برای بچه‌ها کار می‌کند کارکرد دارد.

 

فلیم انیمیشن Inside Out (2015)

تعداد کمی‌از فیلم‌ها می‌توانند ادعا کنند که هوش محض عاطفی Inside Out را دارند. این فیلم انیمیشن درباره  احساسات هوشمندانه‌ای در یک ماجراجویی است و هم کاوش ظریفی در احساسات، رویاها، حافظه و تخیل. اگر قهرمان داستان از نظر تکنیکی رایلی (کیتلین دیاس) باشد، واقعاً صداهایی در ذهن اوست؛ شادی (امی‌پولر)، غم (فیلیس اسمیت)، ترس (بیل هدر)، انزجار (میندی کالینگ) و خشم (لوئیس بلک) که در مرکز قرار می‌گیرد با تمام تحولات ناشی از مهاجرت به سانفرانسیسکو با خانواده‌اش. دنیای درونی رایلی در آشفتگی قرار می‌گیرد. در حالی که شادی و غم در راهروهای ذهن او، از طریق افکار انتزاعی، ادیسه‌ای وجودی را به تصویر می‌کشد. خاطرات گرانبها زیبایی مفهوم‌سازی شده و به طرز شگفت‌انگیزی تحقق می‌یابد، و به ایده‌های ادراکی درباره نیاز به غم و اندوه و روشی که خاطرات شاد به مرور زمان با مالیخولیا آغشته می‌شوند به اوج می‌رسد.

 

فیلم انیمیشن lion king (1994)

فیلم انیمیشن

در قلب دهه 90 دیزنی، شیر شاه با برداشت حیوانی انسانی از هملت چیز شگفت انگیزی بود. اساساً یک قطعه همدم آفریقایی بامبی است که در اثر آفتاب بوسیده شده است، داستانی است که با قتل و دزدی همراه است. او در نهایت جای پدرش را به عنوان حاکم قلمرو حیوانات می‌گیرد. آهنگ‌های نوشته التون جان از زنجیره خارج می‌شوند. “دایره زندگی”! “هاکونا ماتاتا”! “من فقط می‌توانم” منتظر باش تا پادشاه شوی!

کسی جز جیمز ارل جونز صدای پررونق خود را به موفاسا قرض نمی‌دهد. درباره این فیلم انیمیشن می‌توانید در یم مطلب اختصاصی در سایت پوفیلمو بخوانید.

 

فیلم انیمیشن Up (2009)

همه در مورد 10 دقیقه ابتدایی Up صحبت می‌کنند. این مینی شاهکار، زیبا و دلخراش است زیرا زوج دوست داشتنی کارل و الی فراز زندگی را در یک مونتاژ تجربه می‌کنند که سیل اشک را روانه می‌کند. این یک فیلم انیمیشن ماجراجویی وحشیانه و عجیب که در آن کارل سالخورده (اد اسنر) و پیشاهنگ پسر پرانرژی راسل (جردن ناگای) ناخواسته بر روی انبوهی از بالن‌های پر جنب و جوش به سمت آمریکای جنوبی شناور می‌شوند و با پرنده ای غول پیکر روبرو می‌شوند. کارگردان پیت داکتر همه چیز را به طرز شگفت‌انگیزی ادغام می‌کند.

 

فیلم انیمیشن Incredibles (2004)

فیلم انیمیشن

چهار شگفت انگیز، با بازی باب و هلن پار، که بازی قهرمانانه را بخاطر خانواده رها کرده‌اند؛ اما باب احساس می‌کند که با فشارهای دولت و احساسات خودش، دیگر باید برگردد. قبیله پار باید توانایی‌های خود را برای مبارزه با یک تهدید جدید بسنجد.

 

فیلم انیمیشن Ratatouille (2007)

جادوی Ratatouille فقط این نیست که Pixar فیلمی‌ درباره یک موش سرآشپز ساخته است که به نوعی که بسیار خیره‌کننده است. چشمگیرترین شاهکار کارگردان برد تبدیل بوها به مناظر است، مواد تشکیل دهنده به رنگ‌های انتزاعی‌ای تبدیل می‌شوند که مکمل یکدیگرند. زیرا غذاهای درجه یک به آثار هنر آشپزی تبدیل می‌شوند، سمفونی‌ای از رایحه‌های خوش که با موسیقی مجلل مایکل جیاکینو ترکیب می‌شود. بر اساس استانداردهای پیکسار، این تلاش گاه نادیده گرفته شده سرشار از جذابیت و زیبایی است.

 

فیلم انیمیشن Toy story3 (2010)

فیلم انیمیشن

داستان اسباب‌بازی1 ایده اولیه بود. اسباب‌بازی ۲ دنباله آن بود و همینطور داستان اسباب‌بازی 3 تحت هدایت لی آنکریچ که روایت وودی، باز و بقیه گروه را عمیق‌تر می‌کند. آنها را مجبور می‌کند که با احتمال نقل مکان به خانه‌ای جدید روبرو شوند. صاحب آنها اندی را بزرگتر می‌کند. فیلم‌های داستان اسباب‌بازی همیشه درباره‌ی قلب، از دست دادن، خانواده و میمون‌های ترسناک بودند.

 

فیلم انیمیشن monsters inc (2001)

شرکت هیولاها فهرستی از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های پیکسار و فهرستی دیگر از خارق‌العاده‌ترین جهان‌هایی است که آن‌ها خلق کرده‌اند. معاشرت با جیمز پی. سالیوان (جان گودمن) و مایک وازوفسکی (بیلی کریستال) یک ترسناک آبی پشمالو و توپ سبز طعنه آمیز او مانند گذراندن وقت در خیابان‌های مونستروپلیس بسیار لذت بخش است. شرکت هیولاها تصویر مهربان موجوداتی است که یک عمر بچه‌ها در تصورات خود از آن ترسیده‌اند.

 

فیلم انیمیشن Sleeping beauty (1959)

فیلم انیمیشن

از محیط قرون وسطایی، تا شخصیت شرور نمادین آن و تا پهنای قاب آن، همه چیز در مورد سومین فیلم شاهزاده خانم دیزنی حماسی به نظر می‌رسد. یک حماسه فانتزی غنی که چیزی بیش از یک عاشقانه را در خود پرورده است. Sleeping Beauty که در طول هشت سال پر زحمت موسیقی الهام گرفته از چایکوفسی ساخته شده است. مملو از جزییات‌ سبکی که از هنر رنسانس الهام گرفته است، با پس‌زمینه‌هایی با جزئیات خیره‌کننده و طرح‌های شخصیتی پویا که بر روی بوم سینماسکوپی ارائه شده‌اند. پری شیطانی بچه را نفرین می‌کند، کودک بزرگ می‌شود و در نهایت به خوابی مسحورکننده فرو می‌رود، بوسه یک شاهزاده طلسم را می‌شکند، همه اینها توسط Maleficent باشکوه (النور آدلی) جان می‌گیرد.

 

 

فیلم انیمیشن Beauty And The Beast (1991)

Beauty And The Beast از نظر معماری متحرک واقعاً شگفت‌انگیز است. از قلعه غارنشین و گوتیک هیولا گرفته تا قفسه‌های پر از کتاب محبوب Belle (پیج اوهارا). با این حال دیزنی حس شگفتی کودکانه خود را فدای نمایش رویکرد جدید خود در انیمیشن نکرد. طراحی رقص فیلم یکی از بهترین‌های آن باقی مانده است، چه شماره آغازین بل با دماغش در یک کتاب، که با خوشحالی از درون شهر کوچکش می‌گذرد، یا مجموعه سالن رقص مرکزی که عاشقانه بین زیبا و هیولا را به تصویر می‌کشد.

 

فیلم انیمیشن pinoccho (1940)

دومین انیمیشن دیزنی که پس از سفید برفی یک جهش بزرگ به جلو است. از نظر داستانی گسترده تر، از نظر فناوری پیچیده تر، و بسیار تاریک تر. این فیلم انیمیشن با اقتباس از رمان کارلو کولودی، عروسک چوبی نام‌آوری را دنبال می‌کند که در جستجوی به دست آوردن انسانیت خود است. تلاشی که او را مورد استثمار یک بازرگان نمایشی پنهان می‌کند، نهنگی خشمگین به نام مونسترو بلعیده می‌شود. در یک سکانس واقعا ناراحت کننده، که توسط یک کالسکه اهریمنی به “جزیره لذت” گناهکار برده می‌شود، جایی که پسران سرکش به الاغ جهش داده می‌شوند و برای اهداف پلید فرستاده می‌شوند. به طور خلاصه، این واقعاً برای بچه‌ها نیست – اما بزرگسالان در نماهای ردیابی واضح و انیمیشن شخصیت‌های وحشتناک آن تسلط فنی زیادی پیدا می‌کنند. به‌علاوه، آهنگ فوق‌العاده‌ای در «When You Wish Upon A Star» دارد، که امروزه آهنگ غیررسمی ‌تم دیزنی است.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

Sonic the Hedgehog 2

معرفی و بررسی فیلم Sonic the Hedgehog 2| سونیک خارپشت 2

Sonic the Hedgehog 2 یک فیلم کمدی اکشن ماجراجویی محصول سال ۲۰۲۲ است که بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *