معرفی بهترین سریال‌های علمی تخیلی جهان

روزی روزگاری فکر کردن به اینکه یک برنامه‌ تلویزیونی در فضا اتفاق بیفتد، عجیب بود. برنامه‌ای که در روایت ابتدایی خود اعلام کند که کیهان «مرز نهایی» است. فیلم‌ های علمی تخیلی ریشه در اندیشه بشر دارند تا آنجا که کهکشان نیز کرنش‌های خود را دارد. حتی کمی قبل‌تر ژول ورن نیز در آثار خود از ژانر علمی تخیلی استقبال کرده‌است.

در این متن به معرفی چند سریال علمی تخیلی خواهیم پرداخت.

چند نمونه از فیلم و سریال‌های علمی تخیلی خارجی

“یتیم سیاه” (2013-2017)

علمی تخیلی

این سریال علمی تخیلی هیجان‌انگیز درباره شبیه‌سازی انسان است. این فیلم مانند تمام داستان‌های علمی ‌تخیلی بزرگ، توانست موفق ظاهر شود و مورد تحسین بینندگان قرارگیرد. اما سلاح مخفی واقعی یتیم سیاه، تاتیانا مازلانی بود. یک هنرپیشه قوی که می‌توانست در پوست 11 شخصیت مختلف بغلتد؛ از یک کلاهبردار گرفته تا یک مادر فوتبالیست که به شدت زخمی‌ شده ‌حتی یک قاتل زنجیره‌ای متعصب. نقشی که ممکن بود در میان میلیون‌ها توطئه گرفتار شده‌باشد، به لطف گفتگوی هوشمندانه و اجرای مسحورکننده مازلانی، توانست بسیاری را به این سریال علمی تخیلی علاقمند سازد.

“داستان ندیمه” (2017-اکنون)

علمی تخیلی

هوشیاری خشن رمان مارگارت اتوود در سال 1985 یک کابوس دیستوپیایی شد که در آن ایالات متحده ‌به یک حکومت دینی تمامیت‌خواه تبدیل شده‌است. زنان بارور باقیمانده‌ جنگ برای بردگی طبقه حاکم به دنیا می‌آیند. الیزابت ماس ​​این سریال را در کنار یک بازیگر نقش مکمل درخشان به ویژه آن داود در نقش خاله لیدیا و ایوان استراهوفسکی به عنوان همسر یک فرمانده ‌نخبه اجرا می‌کند. به دار آویختن عمومی‌ و سنگسارهای تشریفاتی بخش شگفت انگیزی از نقش بصری نمایش است. در این بین، لحظات آرام‌تر تماس چشمی‌ پنهانی در میان زنان طبقه‌های پایین، شورش‌هایی را نوید می‌دهد که به شما امید کافی برای ادامه ‌تماشا را می‌دهد. این تصور به قدری نزدیک است که بیشتر زنان آن را مستند می‌نامند تا یک اثر علمی تخیلی.

“آینه سیاه” (2011-تاکنون)

علمی تخیلی

قضاوت در مورد داستان‌های علمی‌ تخیلی بر اساس میزان درستی آن کار دشواری است. آینه سیاه یک سریال علمی تخیلی است با پیش زمینه‌ها و پس‌زمینه‌هایی که تکنولوژی به زندگی انسان وارد می‌کند. شما در این روند به چیزی تبدیل می‌شوید یا برون‌ریزی‌هایی که دچارش می‌شوید چیست؟!

احتمالاً در بیشتر زندگی ما مواقعی وجود دارد که دنیای فناوری را بیشتر یک دیستوپیا می‌بینیم تا یک مدینه فاضله. روشی که آزادی ما را محدود می‌کند، حریم خصوصی ما را کاهش می‌دهد و ما را در معرض حملات ناشناس قرار می‌دهد، می‌تواند مانند یک نقض نابخشودنی احساس شود. اما بدترین بخش این است که ما نفوذ را پذیرفته ایم و در برخی موارد نیز معتاد شده ایم. فراگیر شدن فناوری واقعیتی است که ما نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم و برای حفظ سلامت عقل خود باید آن را بپذیریم. اما این بدان معنا نیست که ارزش سوال کردن را ندارد، دقیقا همان چیزی است که   Black Mirror در مورد آن است.

فایرفلای (2002-2003)

علمی تخیلی

ترکیب ژانر علمی تخیلی در قالب ماجراجویی فضایی با وسترن همیشه برای بیننده تازگی دارد. سریال درباره گروهی از شورشیان است که حدوده 500 سال آینده در حال گریز از دست مقامات و گروه دیگری از متخاصمان هستند. آن‌ها به همراه یک وسیله نقلیه فضایی در تلاش‌اند تا بتوانند از این مخمصه جان سالم به در ببرند.

طرفداران سرسخت سریال فایرفلای کمک کردند تا این سریال علاوه بر تبدیل شدن به یک فیلم دیگر (فیلم  Serenity) به کتاب‌های کمیک و مجموعه بازی نیز تبدیل شود.

جاس ویدون سازنده این سریال علمی تخیلی گفته‌بود: « در این سریال نه نفری که در حال نگاه کردن به تاریکی فضا هستند و نه چیز مختلف می‌بینند». دیدگاه ویدون این بود که «هیچ چیز در آینده تغییر نمی‌کند: فناوری پیشرفت می‌کند اما ما همچنان همان سیاست، روحیات و مشکلات اخلاقی امروز را خواهیم داشت.

Westworld” (2016-اکنون)

ماز چیست؟ دره آن سوی کجاست؟ چه کسی انسان است و چه کسی مخفیانه میزبان اندروید است؟ به Westworld خوش آمدید، جایی که فناوری ممکن است هر لحظه علیه شما برخیزد. نمایش آینده‌نگر جاناتان نولان و لیزا جوی در HBO (بر اساس فیلم کلاسیک مایکل کرایتون در سال 1973) در به تصویر کشیدن یک شهربازی که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند با کارکنان رباتیک کابوی بازی کنند، سؤالات مرموز زیادی را ایجاد می‌کند. این یک سریال علمی تخیلی است اما به همان اندازه نیز نقطه قوت سریال، بازیگران هومو ساپین آن است: مجموعه‌ای از بازی‌های قدرتمند توسط بازیگرانی از جمله ایوان ریچل وود، جفری رایت، جیمز ماردن. اد هریس، زان مک‌کلارنون و تاندی نیوتن وضعیت اسفناک میزبان‌ها در برابر انسان‌ را به گونه‌ای بیان می‌کنند که بازی آن‌ها نیازی به توضیح اضافه ندارد.

«دکتر هو» (1963-اکنون) 

این سریال علمی تخیلی به اندازه سلطنت یک موسسه بریتانیایی است که در درون انگلیس چه خارج از آن محبوبیت چشمگیری داشته. علی‌رغم دهه‌ها افسانه، فرضیه بسیار ساده‌است: یک بیگانه جذاب در قالب انسان در یک کشتی آبی رنگ به نام تاردیس‌ در زمان و مکان سفر می‌کند و تمام تلاش خود را می‌کند تا زمین را نجات دهد. او در طول مسیر همراهان خود را انتخاب می‌کند و هر چند وقت یکبار به بدنی کاملاً جدید تبدیل می‌شود. هر کس دکتر «خود» را دارد، بسته ‌به زمانی که برای اولین بار برنامه ‌را انتخاب کرده‌است. تاکنون 13 نفر در زمان‌های مختلف نقش دکتر را ایفاکرده‌اند؛ در حال حاضر جودی ویتاکر، اولین تجسم زن از دکتر این نقش را بازی می‌کند. کاراکتر دکتر هو با گیجی بین حماقت و ژرف اندیشی می‌لغزد بدون اینکه آرامش‌اش را از دست بدهد.

«سیاه» (2017-2020)

“تمایز بین گذشته، حال و آینده ‌تنها یک توهم سرسختانه است.”

-آلبرت انیشتین

تاریک یک سریال درام خانوادگی علمی ‌تخیلی هیجان انگیز آلمانی است که توسط باران بو اودار و جانجه فریز ساخته‌شده‌است. داستان آن در شهر کوچک تخیلی ویندن می‌گذرد و حول چهار خانواده‌ به هم پیوسته ‌می‌چرخد که توسط رازهایشان تسخیر شده‌اند. سریال سرشار از عناصر علمی‌ تخیلی و فانتزی است. دو کودک در یک شهر کوچک آلمان ناپدید می‌شوند؛ گذشته‌گناه آلود چهار خانواده‌ آن‌ها همراه با زندگی دوگانه و روابط گسسته‌ای که دارند، در حالی که آنها به دنبال بچه‌ها هستند، آشکار می‌شود. سریال علمی تخیلی معمایی پیچیده‌ و پر از پیچ و تاب را معرفی می‌کند که شامل شبکه ای از شخصیت‌های کنجکاو است که همگی ارتباطی با تاریخ آشفته ‌شهر دارند، چه بدانند چه ندانند. داستان شامل عناصر ماوراء طبیعی است که به همان شهر در سال 1986 گره می‌خورد.

“Dark” اولین سریال آلمانی اصلی نتفلیکس است.

«تویین پیکس» (1990-2017)

تویین پیکس یک سریال علمی تخیلی کارآگاهی است. دیل کوپر (کایل مکلاچان) یک مامور سرسخت  FBI، برای تحقیق درباره قتل یک زن جوان به شهر کوچک تویین پیکس می‌رود. خط داستانی و وحشت این سریال با تکیه بر عناصر ماوراء طبیعی به وجود آمده است، به طوری که قاتل لورا پالمر (شریل لی) به طور بالقوه یک نیروی ماورایی است که به نام باب شناخته می‌شود. از نگاه لینچ و بخاطر ظاهر فرانک سیلوا، مهم نیست که چقدر این روح تمام صحنه‌های آخر نمایش را تحت الشعاع قرار می‌دهد، با کمک موسیقی دلهره آور آنجلو بادالامنتی و جو ایجاد شده توسط طراحان صحنه، شما تمام دو فصل را در انتظار رخ دادن اتفاقات ترسناک سریال هستید.

«ریک و مورتی» (2013-اکنون)

ریک و مورتی یک انیمیشن علمی تخیلی موفق بزرگسالان است. داستان این سریال علمی تخیلی، کمدی سیاه درباره مخترع نابغه، ریک سانچز، و نوه ساده لوحش، مورتی اسمیت است. این برنامه تلویزیونی انیمیشن آمریکایی توسط جاستین رویلند و دن هارمون ساخته شده است. در نوشته دیگری به این سریال در پوفیلمو پرداخته‌ایم برای مطالعه کافیست روی لینک کلیک کنید.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

میس مارول

نقد و بررسی سریال میس مارول

میس مارول یک سریال مارول سینمایی است. مارول کامیکس؛ یک کمپانی آمریکایی است که کتاب‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *