بررسی فیلم A Clockwork Orange

فیلم اقتباسی استنلی کوبریک از رمان آنتونی برگس در سال 1971 ساخته شده است. فیلم A Clockwork Orange بسیار تکان دهنده و جذاب است همچنین فراتر از ارزش سینمایی، خشونت و زن ستیزی شدیدی را نشان می‌دهد. پرتقال کوکی درباره نگرش‌های آن زمان و حتی اکنون، نسبت به مجازات جنایی حاکم بر دموکراسی‌های غربی است.

فیلم A Clockwork Orange با موضوعات مربوط به حفظ نظم و قانون، کاهش جنایت و شناسایی انواع مجازات مناسب برای خشونت جنایتکارانه و رفتارهای انحرافی به اجرا درآمده‌است. در سطح عمیق‌تری، فیلم نقش جامعه و دولت را در ایجاد واقعیت‌های اجتماعی و حقوقی که در آن زندگی می‌کنیم زیر سوال می‌برد.فیلم به این دلایل جاودانه باقی می ماند.

A Clockwork Orange چه چیزی را نمایان می‌کند

“فیلم A Clockwork Orange” ممکن است نه تنها خیال کوبریک در مورد خشونت و زن ستیزی وحشیانه باشد، بلکه بیشتر فضای یک دولت شبه فاشیستی یا ایدئولوژیک را دارد که ممکن است روزی در آمریکا و دیگر دولت‌ها حتی با هدف “شستشوی مغزی” یا در پاسخ به رفتارهای جنایتکارانه یا انحرافی خشونت آمیز ظاهرشود.

اگرچه بیشتر آثار نویسندگان انگلیسی مانند آنتونی برگس، جورج اورول و آلن مور است. اما ایده تشکیل دولت فاشیستی که به طور مشکوک شهروندان خود را زندانی و شکنجه می‌کند در هر جامعه‌ای دور از ذهن نیست.

فضای فیلم

“فیلم A Clockwork Orange” تصویری سورئال و اغلب ناراحت کننده از یک جامعه در حال زوال از منظر اجتماعی و قانونی است. این فیلم تصویری ترسناک از جامعه‌ای ارائه می‌دهد که در آن خشونت شروع به تنگ کردن عرصه و محدودیت‌های خفقان‌آور خود بر روی مردم کرده‌است.

فیلم A Clockwork Orange نیز به طرز چشمگیری از موسیقی کلاسیک بهره بره‌است. تمرکز فیلم بر الکس دلارج؛ یک منحرف است که برای تبدیل شدن به یک عضو فعال جامعه به زندان می‌رود. دولت مغز الکس را با “درمان لودوویکو” شستشو می‌دهد که او را مجبورکند، جنایات وحشتناک را با سمفونی نهم بتهوون منطبق کند تا در آخرین صحنه که متوجه می‌شود دیگر تحت تأثیر درمان قرار ندارد.

جوایز

بسیاری از فیلم های استنلی کوبریک در رشته های مختلف نامزد دریافت جایزه اسکار شدند، از جمله بهترین فیلم برای دکتر استرنجلوو، فیلم A Clockwork Orange و بری لیندون. بهترین کارگردانی برای 2001: ادیسه فضایی، دکتر استرنجلوو، فیلم پرتقال کوکی و بری لیندون (هفت نامزدی کلی). 2001: ادیسه فضایی جوایز فنی متعددی دریافت کرد.

کارگردانی کوبریک

او اولین کارگردانی بود که از Steadicam استفاده کرد. همچنین بی‌وقفه در مورد موضوعات خود تحقیق می‌کرد و فیلم‌های مستندی تولید می‌کرد که به طرز تکان دهنده‌ای واقعی بود، به ویژه با غلاف تمام فلزی، که در آن‌ها لی آرمی، جانباز برجسته نظامی به عنوان مشاور فنی خدمت می‌کرد. فیلم A Clockwork Orange از بهترین آثار کوبریک است.

مطالب سینمایی را در سایت پوفیلمو دنبال کنید.

کوبریک به دلیل توجه به جزئیات بدنام بود. گفته می‌شود: هنگام کار بر روی The Shining او گاهی صد بار از یک صحنه فیلمبرداری می‌کرد. میل او به کمال منجر به تاخیر برخی فیلم‌ها شد و برخی دیگر هرگز ساخته نشد. مثل فیلم ناپلئون یا تاخیر در فیلمبرداری Full Metal Jacket. تنها فیلمی که کوبریک کنترل کامل نویسنده را برعهده نداشت، اسپارتاکوس بود.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *