فیلم کفرناحوم؛ انباشت بی نظم اشیاء

ما در فیلم کفرناحوم می‌بینیم که زین جوان به دلیل چاقو زدن در حال گذراندن حبس پنج ساله در زندان بیروت است. او پسری متین و به خود متکی است. او می‌داند که کسی را برای بازگشت ندارد. والدین او، مانند آنها، هیچ کمکی نمی‌کنند: آنها حتی به خاطر نمی‌آورند که او چند سال دارد.

زین تنها است باید یاد بگیرد که از خودش مراقبت کند.

‌فیلم کفرناحوم که به معنای «انباشت بی‌نظم اشیاء» است، نام مناسبی برای فیلمی‌است که به نظر می‌رسد در آن نظمی‌وجود ندارد.

در فیلم کفرناحوم چه می‌بینیم؟

در بخش بزرگی از فیلم، زین را می‌بینیم سعی می‌کند معقول و منطقی زندگی کند و از خطر دور بماند. از دستفروشان کودک، تا صاحبخانه‌ها‌ی بی عاطفه، تا بزرگسالانی که دختران نوجوان را شکار می‌کنند؛ این‌ها چیزهایی هستند که هیچ کودک خردسالی نباید به تنهایی با آن روبرو شود.

فیلم لبکی که برنده جایزه هیئت داوران در جشنواره فیلم کن در سال 2018 شد، کمی‌بیش از حد به ملودراماتیک نزدیک می‌شود. چگونه می‌توانید وقتی می‌بینید که جوانانی در یکی از سخت ترین محله‌ها‌ی جهان برای زنده ماندن تلاش می‌کنند، تکه تکه نشوید؟ هیچ چیزی از واقعیت دور نیست؛ البته به دلیل بازیگرانی که ظاهر و صدایی ریشه دار دارند. زین توسط یک کودک خیابانی واقعی بازی می‌شود. تقریباً بقیه بازیگران، نسخه‌های از خودشان را بازی می‌کنند.

هرج و مرج در فیلم کفرناحوم

‌کفرناحوم، یک دهکده ماهیگیری در دریای جلیل، سومین فیلم بلند سینمایی نادین لبکی بازیگر لبنانی است. این نام آمده تا نماد مکانی از بی نظمی‌و هرج و مرج بزرگ باشد. بر اساس انجیل، عیسی در این دهکده به گونه‌های مختلف معجزاتی انجام داد که شامل شفای یک فلج و یک صدیبان رومی‌بود. هرج و مرج و معجزه از عناصر اصلی فیلم لبکی نیز هستند. از اولین شات پهپاد که شروع فیلمش را نشان می‌دهد، او تصویری ویران‌گر و درهم ریخته از بیروت را به ما نشان می‌دهد.

شما می‌توانید ببرسی فیلم‌ها از جمله؛ فیلم ساعت‌ها را در پوفیلمو بخوانید.

ساکنان آن تنها می‌توانند به معجزه ای امیدوار باشند تا از این مسیرهای خفه کننده باریک و بی پایان پر از زباله فرار کنند.

فیلم کفرناحوم

اما این اختلال در مقایسه با تحولی که در زین، قهرمان 12 ساله لبنانی فیلم رخ می‌دهد، کمرنگ می‌شود. لبکی از لحظه‌ای که از پدر و مادرش به خاطر آوردن او به این دنیا شکایت می‌کند، ما را برای مصیبت‌هایی جدی آماده می‌کند که بر سر این پسر نازل می‌شود. او شاهد چیزهایی خواهد بود که او را وادار می‌کند تا زودتر بزرگ شود، استانداردی از بلوغ و انتظار را که تعداد کمی‌از بزرگسالان در جهان توسعه یافته با آن مواجه هستند، اعمال می‌کند.

در فیلم کفرناحوم می‌بینیم که او هیاهو می‌کند، دروغ می‌گوید، سیگار می‌کشد، فحاشی می‌کند و راه خود را برای زنده ماندن از خیابان‌ها‌ی نابخشوده می‌دزدد. او سعی می‌کند خواهر 11 ساله‌اش را از ازدواج نجات دهد، شکست می‌خورد و شاهد جدا شدن او از خانواده خواهد بود.

پایان؛ شکایت پایان است؟

تقریباً تمام شخصیت‌های اصلی در ‌فیلم کپرناحوم به نوعی مهاجر هستند. خانواده زین اسناد مناسبی برای اثبات هویت او ندارند. راحیل، مادر یوناس هم همینطور. خانه‌ها‌ی آنها را می‌توان در لحظه ای که از سرگرمی‌صاحبخانه خود دست کشیدند از آنها ربود. به نظر می‌رسد همه با نگرانی در خیمه خود وقت خود را سپری می‌کنند. زین همیشه در حال حرکت است و زمانی که یک دختر جوان سوری به او درباره این سرزمین جادویی می‌گوید که در آن هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *