نکاتی چند در شناخت انیمه و انیمیشن

سبک انیمیشن ژاپنی “انیمه” نامیده می‌شود. انیمه در مقابل انیمیشن از این نظر متفاوت است که در انیمیشن حرکت شخصیت در مرکز توجه است در حالی که انیمه بر شخصیت‌ها متناسب با تنظیمات طراحی تمرکز دارد.

انیمیشن به ایجاد توهم حرکت با نمایش مجموعه‌ای از تصاویر ثابت به صورت متوالی با سرعت بالا است. هر فریم با فریم قبلی تفاوت اندکی دارد. به انیمیشن‌ها در اصطلاح رایج کارتون نیز گفته می‌شود.

انیمه

سبک انیمیشن ژاپنی انیمه است. انیمه مخفف انیمیشن است. شخصیت‌ها با دقت طراحی شده‌اند و با رنگ‌ها و گرافیک تزئین شده‌اند. انیمه در دهه 1960 با سبک هنری متفاوت خود با تلاش‌های خلاقانه Osamu Tezuka به وجودآمد.

در حین بحث درباره «انیمه چیست؟»، باید درک کنیم که جلوه‌های بصری دیدنی به انیمه جذابیت  می‌بخشد. جزئیات هنری، شخصیت‌ها و تنظیمات با دقت انجام‌ می‌شود.

برخی از ویژگی‌های انیمه عبارتند از:

چشمان درشت با انعکاس در زیر در چهره شخصیت‌ها

بدن‌های باریک و کشیده شخصیت

استفاده از طیف گسترده‌ای از سایه‌ها و رنگ‌ها برای افزایش جذابیت هنری

به تصویر کشیدن جالب و واقع گرایانه لباس، اندام و چهره شخصیت‌ها

تفاوت‌های عمده بین انیمیشن و انیمه

طراحی شخصیت‌های انسانیدر انیمه متفاوت است. شخصیت‌ها چشم‌های بزرگی دارند با سایه‌های زیر خط‌دار، رنگ‌آمیزی دقیق، بینی‌های کوچک‌تر و دهان‌هایی که با یک خط (یا دو خط) نشان داده می‌شوند. اگر دهان بازتر شود، از خطوط کمتری نیز برای به تصویر کشیدن آن استفاده می‌شود.

در انیمه شخصیت‌ها از زوایای مختلف نشان داده می‌شوند. خطوط باریک و روان هستند. جزئیات بیشتر به مو، لباس، مژه و غیره اضافه می‌شود. تنوع رنگ‌ها و سایه‌ها زیاد است. برای افزودن عمق از بازتاب‌ها و سایه‌ها استفاده می‌شود. توجه بیشتر در صحنه بر روی مناطق برجسته نشده متمرکز شده است.

انیمه

ویژگی‌های انیمیشن

در انیمیشن، شخصیت‌ها ماهیت کمیک یا اغراق آمیزی دارند. جزئیات کمتر است. توجه به نمایش سبک در حالت کم بیان یا ظریف است. سایه زدن در پس زمینه بیشتر در صحنه‌های دراماتیک وجود دارد. رنگ‌های جامد ترجیح داده می‌شوند. حرکت متحرک فریم به فریم و بیشتر انجام می‌شود.

در انیمه صحنه‌های طولانی، حرکت دهان و موی شخصیت در حالی که اطلاعات کلیدی ارائه می‌شود نشان داده می‌شود. برای نمایش حرکت سریع، کاراکتر در حالت اکشن جابجا می‌شود و متناسب با او پس زمینه نیز حرکت می‌کند یا در سبک‌ها تغییر می‌کند.

معرفی انیمیشن هتل ترانسیلوانیا در سایت پوفیلمو.

پس‌زمینه‌ها طرح‏دار هستند و از عکس‌های ثابت دراماتیک استفاده می‌شود. مونولوگ با برخی نمادهای متحرک همراه است که احساسات را آشکار می‌کند. سکانس‌ها و نماها دوباره استفاده می‌شوند.

تفاوت انیمه با انیمیشن کلاسیک این است که در انیمه نسبت به انیمیشن به شخصیت، تنظیمات و پس زمینه بیشتر توجه می‌شود.

محتوای انیمیشن و انیمه

تفاوت دیگر بین انیمیشن و انیمه به موضوع و محتوا مربوط می‌شود. انیمه تنها برای کودکان نیست. از آنجایی که به بزرگسالان نیز می‌پردازد، موضوعات پیچیده و مهم زندگی می‌توانند در مرکز توجه آن قرار بگیرند. محتوای بزرگسالان و خشونت نیز در این ژانر به تصویر کشیده شده‌است.

ممکن است فیلم‌های انیمیشنی مانند تام و جری، اسکوبی دو و… را به خاطر بیاورید. آنها عمدتاً مناسب گروه سنی کودکان و نوجوانان تهیه می‌شوند. ماجراجویی و طنز بر محتوای آن غالب است. اغراق در شخصیت‌ها و حرکات آن‌ها برای القای جلوه‌های کمیک انجام می‌شود.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

Sonic the Hedgehog 2

معرفی و بررسی فیلم Sonic the Hedgehog 2| سونیک خارپشت 2

Sonic the Hedgehog 2 یک فیلم کمدی اکشن ماجراجویی محصول سال ۲۰۲۲ است که بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *