فیلم برباد رفته؛ پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا

فیلم برباد رفته اگرچه یک ملودرام عاشقانه حماسی است اما بدون شک یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین فیلم های سینمایی است که تا به حال بر صفحه سینما پخش شده است.

این فیلم به بیان ساده، داستانی از دو نیمه است. فیلم با یک وقفه به دو بخش تقریباً مساوی تقسیم می‌شود. نیمه اول این فیلم دوره زمانی جنگ داخلی را پوشش می‌دهد که اندکی پس از انتخاب آبراهام لینکلن شروع می‌شود و در طول راهپیمایی شرمن از طریق آتلانتا به پایان می‌رسد. نیمه دوم پس از آنترمیشن که سس را می‌نوشاند، در پایان جنگ داخلی شروع می شود و حدود هشت سال بعد به پایان می‌رسد. این بخش از بر‌باد رفته هنوز تا حدی جذابیت و حالت روایی را حفظ کرده است.

خط داستانی فیلم برباد رفته

بر‌باد رفته یکی از شناخته‌شده‌ترین خط‌‌های داستانی فیلم کلاسیک دارد که تا حد زیادی به دلیل محبوبیت منبع اصلی آن، کتاب پرفروش مارگارت میچل در سال 1936 است. این فیلم یک سریال مجلل است که در دوران جنگ داخلی در اعماق جنوب جریان دارد. شخصیت اصلی اسکارلت اوهارا (ویوین لی)، دختر صاحب مزرعه مهاجر ایرلندی است. اسکارلت دو خواهر دارد، اما او در بین سه دختر اوهارا بسیار با روحیه است و پدرش که او را جانشین خود می‌بیند، در مورد اهمیت زمین به او درس می‌دهد. او در مواجهه با جنگ می‌گوید: این تنها چیزی است که دوام می‌آورد… تنها چیزی که ارزش جنگیدن را دارد.

داستان فیلم برباد رفته

اسکارلت مخفیانه عاشق اشلی ویلکس (لزلی هاوارد) است که در شرف ازدواج با ملانی همیلتون مهربان (اولیویا دی هاویلند) است. هنگامی که اسکارلت به عشق خود به اشلی اعتراف می‌کند، اشلی احساساتش را بیان می‌کند. بلافاصله پس از این ملاقات، اسکارلت اولین برخورد خود را با رت باتلر (کلارک گیبل) دارد. این دو نفر در برخورد با هم بشدت سرسخت هستند که به طور همزمان یکدیگر را دفع و جذب می‌کنند. هنگامی که اسکارلت می‌گوید: “شما، آقا، نجیب زاده نیستید”، پاسخ رت این است: “و شما خانم نیستید.”

قسمت مهم فیلم یک چهارضلعی عاشقانه را دنبال می‌کند که در پس زمینه جنگ و بازسازی در آتلانتا و اطراف آن و مزرعه اوهارا رخ می‌دهد. اسکارلت عاشق اشلی است یا فکر می‌کند او عاشق است، اما اشلی همسرش را ترک نمی‌کند. ملانی هم شوهرش و هم اسکارلت را دوست دارد که به احتمال زیاد بهترین دوست او می‌شود. رت با اسکارلت درگیر می‌شود رت به وضوح به او علاقه مند است، اما سوال اصلی این است که چقدر طول می‌کشد تا اسکارلت عمق احساسات خود را تشخیص دهد. در نهایت، زمانی که رت بالاخره منصرف شد پس از پاسخ دادن به سؤال گلایه آمیز اسکارلت در مورد اینکه بدون او قرار است چه کاری انجام دهد، با گفتن «راستش بگویم، عزیزم، من به هیچ چیز فکر نمی‌کنم» از زندگی او خارج می‌شود.

فیلم برباد رفته

نیمه دوم فیلم برباد رفته

قسمت قبل از وقفه فیلم بر‌باد رفته که حدود 115 دقیقه طول می‌کشد، هم از نظر بصری و هم از نظر احساسی باشکوه است. این یک داستان بزرگ از عشق و از دست دادن در میان تلخ ترین جنگ آمریکا است. مهم‌تر از همه، این نشان می‌دهد که اسکارلت از یک شخصیت لوس تبدیل به یک زن جوان سخت‌گیر و مصمم شده است. رابطه او با رت وجود دارد، اما با دقت در پس زمینه حفظ می‌شود. غم و اندوه، طنز و تعدادی نماهای نفس گیر از اسکارلت وجود دارد که در مقابل غروب آفتاب یا پس زمینه آتلانتا در شعله‌های آتش دیده می‌شود. ماندگارترین تصویر فیلم، تصویر هزاران مجروح را در خیابان آتلانتا سنگفرش می‌کنند در این قسمت از فیلم رخ می‌د‌هد.

نیمه دوم، با تمرکز مکرر بر روی رابطه رفت و برگشت اسکارلت با رت ، دوستش دارم یا نهسپری شد. بخش اعظم داستان واقعاً در نیمه اول روایت می‌شود.

فیلم بر‌باد رفته به عنوان یک بنای تاریخی رمانتیک از جنوب آمریکای آن دوران است. ادای احترام به یک دوره و سبک زندگی که مدت‌ها از بین رفته بود.

محبوبیت Gone with the Wind

یکی از عوامل ماندگاری هر فیلمی، تعیین این است که آیا آن فیلم هنوز چندین دهه پس از اکران اولیه‌اش موثر است یا خیر. فیلم برباد رفته آنقدر خوب به نظر می‌رسد که در نظر گرفتن عمر واقعی آن تعجب آور است. باورش سخت است که بسیاری از دست اندرکاران این فیلم مدت‌هاست که مرده‌اند. خط داستان، اگرچه «پیشرو» و «مدرن» برای دهه 1930 است، اما برای دهه 1990 کمی رام است. دیالوگ اغلب درخشان است، و برخی از تبادلات رت/اسکارلت بسیار هوشمندانه هستند. فیلم برباد رفته با تطبیق دادن خط داستانی طولانی با انواع سکانس‌های پر جنب و جوش و طنز، از تبدیل شدن به یک فیلم مأیوس کننده جلوگیری می‌کند.

انتخاب بازیگر

ویوین لی و کلارک گیبل به خوبی در نقش‌های اصلی انتخاب شدند. ویوین لی یک فرد نسبتاً ناشناخته بود که تقریباً به طور تصادفی پس از یک دوره بازیگری جامع “کشف” شد. مانند همه زوج‌ها، نگاه‌ها و زبان بدن آن‌ها از حرف‌هایشان گویاتر است به‌ویژه در شخصیت اسکارلت. شخصیت‌ها چه به تنهایی و چه در تعامل با یکدیگر جذاب هستند.

با پوفیلمو مطالب سینمایی را دنبال کنید.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *