ژانر فیلم و انواع آن

درک «نظریه ژانر» هم بسیار ساده و هم بسیار پیچیده است. به طور کلی، همه ما اصول اولیه ژانر فیلم را می‌دانیم. هابیت یک کتاب فانتزی است. پیشتازان فضا یک برنامه علمی تخیلی است. بنابراین،  نام‌های مختلف ژانر واقعاً به چه معنا هستند؟ نویسندگان، فیلمسازان و داستان نویسان واقعاً چه کاری انجام می‌دهند تا هم جهت و حتی بر خلاف این حالت‌ها کار می‌کنند؟

این مطلب، مقدمه کوتاهی در مورد چگونگی درک و استفاده فیلمسازان از “تئوری ژانر فیلم ” است.

ژانر فیلم چیست؟

ژانر اصطلاحی است برای هر دسته از ادبیات یا سایر اشکال هنر یا سرگرمی، موسیقی، نوشتاری یا گفتاری، شنیداری یا بصری که بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای سبکی مشخص می‌شود.

قدمت این اصطلاح به ادبیات یونان باستان بازمی‌گردد. ژانر برای نویسندگان، هنرمندان و فیلمسازان، معمولاً ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راه برای دسته‌بندی سبک‌های مختلف داستان‌ها و محتواها است.

با این حال، درک این نکته مهم است که آنچه ما امروزه تحت عنوان ژانرهای فیلم می‌شناسیم، اغلب ژانر فیلمی خالص نیستند. اکثر محتوای تولید شده در چند دهه اخیر ترکیبی از چند ژانر هستند و از قواعد تئوری ژانر برای تولید داستان‌های جدید، منحصر به فرد و متفاوت استفاده می‌کنند. فیلم بر باد رفته که یک درام ؛ عاشقانه محسوب می‌شود نمونه کاملی از یک ژانر ترکیبی است.

ژانرهای اصلی فیلم

در اوایل سینما، ژانر فیلم ها بسیار یکنواخت تر و مشخص‌تر بودند. همانطور که در ادبیات و سایر اشکال هنری و سرگرمی نیز به همین صورت بود. مردم برای تماشای یک فیلم جنگی، موزیکال یا کمدی به تئاتر می‌رفتند. در آن زمان نیز ژانرهای اصلی به خوبی تعریف شده بود و برخی از موارد زیر را شامل می‌شدند:

اکشن

کمدی

فانتزی

وحشت

رازآلود

داستانی-عاشقانه

دلهره آور

western (غربی).

ژانرهای فرعی برای تعیین نام و انتظارات برای انواع خاصی از فیلم‌ها در هر ژانر ایجاد شدند. برای مثال ژانر «هیجان‌انگیز» دارای زیر ژانرهای زیر بود:

تریلر جرم

مهیج فاجعه

هیجان انگیز-روانی

تکنو تریلر

با این حال، قبل از اینکه به نحوه استفاده از ژانرهای فیلم بپردازیم و شروع به ترکیب و تطبیق آن‌ها کنیم، اجازه دهید به برخی بزرگترین و قابل توجه‌ترین آن‌ها بپردازیم.

ژانر فیلم اکشن

john wick

جان ویک

ژانر فیلم اکشن از ابتدای ورود به سینما یکی از عناصر اصلی فیلمسازی حماسی بوده است.

یکی از اولین ژانرهای فیلم، ژانر اکشن است که در پیوند نزدیکی با روایت‌های کلاسیک درگیری و مبارزاتی می‌باشد که در تمام انواع هنر و ادبیات موجود است. همچنین یکی از بهترین نمونه‌ها از تکامل سفر قهرمان سینمایی‌ و پیروزی روایت‌های قهرمان کلاسیک در مقابل شرور است که در سراسر سینما و ژانرها خواهید یافت.

برخی از زیر ژانرهای اصلی عبارتند از:

جنگ و نظامی

اقدام جاسوسی

اکشن، هنرهای رزمی

اکشن وسترن Shoot ‘Em Up

ژانرهای ترکیبی اکشن.

 

ژانر فیلم کمدی

از لحاظ تاریخی، ژانر کمدی مورد علاقه مخاطبان در هر سنی بوده است.

ژانر مورد علاقه مخاطبان کوچک و بزرگ فیلم، از همان ابتدای سینما، ژانر کمدی بود. در واقع یک ژانر سرگرم کننده، کاملا پیچیده و مبتکرانه که برای چندین دهه بینندگان را خوشحال می‌کند. برخی از بزرگ‌ ترین نام‌ها در تاریخ فیلم ‌سازی عبارتند از پیشگامان ژانر کمدی مانند باستر کیتون، چارلی چاپلین و لوسیل بال؛ که با یافتن راه‌های جدید و منحصربه‌فرد برای خنداندن تماشاگران، مشاغل موفقی را رقم زدند. ژانر کمدی نیز یکی از انعطاف‌پذیرترین ژانرها بوده است، زیرا ریشه‌های آن به درون بافت سینما و بسیاری از ژانرهای دیگر موجود در آن راه یافته است.

برخی از زیر ژانرهای اصلی عبارتند از:

اسلپ استیک

اسکروبال

تقلید

کمدی سیاه.

 

ژانر فیلم ترسناک

ژانر فیلم

هالووین

ژانر ترسناک به روزهای اولیه سینما برمی‌گردد و همچنان یک سرگرمی ارزشمند است.

در حالی که شاید به عنوان یکی از جدیدترین ژانرهای فیلم در نظر گرفته می‌شود، عناصر ترسناک مدت‌هاست که در بستر سینمای کلاسیک بوده و به برخی از اولین و وحشتناک ترین روزهای فیلمسازی باز می‌گردد. مثال‌هایی مانند «شینین نو سوسی» (رستاخیز یک جسد) در سال 1898 و همچنین چندین فیلم ترسناک اولیه در سراسر جهان که تخیل تماشاچیانی را که تشنه سرگرمی‌های غم‌انگیز و ترسناک بودند، به ذهن متبادر کرد. با توجه به ادبیات کلاسیک ترسناک(گوتیک)، فرنچایزهای معروف ترسناک مانند دراکولا و فرانکنشتاین برای چندین دهه در سینما وجود داشته‌اند. با این حال، با ظهور ژانرهای ترسناک جدیدتر مثل زامبی‌ها، اسلش‌ها، فیلم‌های یافت شده و عروسک‌های خالی از سکنه است که وحشت از دهه 1970 تا دوران مدرن  جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است.

برخی از زیر ژانرهای اصلی عبارتند از:

ترسناک زامبی

وحشت عامیانه

وحشت بدن.

 

ژانر علمی تخیلی

سفر به ماه (1902)

جایگاه انسان در جهان همیشه یک نقطه مورد توجه بوده است که اغلب از طریق ژانر علمی تخیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی از تجربی ترین و تامل برانگیزترین ژانرهای کلاسیک، ژانر علمی-تخیلی است که به دوران فیلم صامت بازمی‌گردد. برخی از اولین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده‌اند بر شیفتگی انسان به فضا و ناشناخته‌های علمی متمرکز شده‌اند، مانند فیلم سفر به ماه ژرژ ملیس (1902). ژانر علمی تخیلی در طول تاریخ سینما با قدرت باقی مانده است، زیرا فیلم یکی از محبوب‌ترین رسانه‌ها برای نمایش پیشرفت‌های فنی بشر و همچنین ابزاری برای مبارزه با مفاهیم بالاتری مانند اشکال زندگی بیگانه، هوش مصنوعی، و جایگاه انسان در جهان می‌باشد.

برخی از زیر ژانرهای اصلی عبارتند از:

سفر فضایی

سفر در زمان

علمی تخیلی

فیلم های ربات و هیولا

فاجعه و تهاجم بیگانگان.

 

ژانر فیلم وسترن

ژانر فیلم

جان وین در جستجوگران

ژانر فیلم وسترن در طول تاریخ سینما بازتفسیر و همچنین ابداع شده است.

Western به طور عمده به دلیل محبوبیت بسیار زیاد و بهره‌برداری‌های خاص آن، به‌عنوان یک زیر ژانر از ژانر فیلم اکشن می‌باشد. در واقع، زیر ژانرهای مختلف وسترن به ژانرهای فیلم کلاسیک تبدیل شده‌اند.

از بسیاری جهات، ژانر وسترن تا حد زیادی روایت کلاسیک هالیوود است، که خود را با چکمه‌های خود بالا کشید تا یک شهر تازه ساکن کالیفرنیا را به پیشگام صنعت سینمای مدرن تبدیل کند. وسترن‌ها در طول روزهای اولیه سینما و تا اواخر دهه 1960 و 1970 ؛ قبل از اینکه به برخی از فرنچایزهای محبوب مدرن تبدیل شوند به سمت موفقیت در باکس آفیس حرکت کردند.

برخی از زیر ژانرهای اصلی عبارتند از:

وسترن کلاسیک

رویزیونیست و ضد غرب

معاصر و نو وسترن

وسترن فانتزی و فضایی

وسترن مدرن.

 

ژانر فیلم عاشقانه

لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت در تایتانیک

ژانر عاشقانه دارای مضامین اساسی است که به هر ژانر فیلم تقسیم می‌شود.

اگر داستان‎‌های بی شمار عشق نبود، سنت بزرگ سینما چه می‌شد؟ سینما از زمان ظهور برای مدت طولانی سرگرمی مورد علاقه زوج‌هایی بوده است که به دنبال فرار به دنیای عاشقانه هستند.

مشابه ژانرهای اکشن و کمدی، ژانر عاشقانه تقریباً در هر ژانر فیلم دیگری به یک نیروی اصلی تبدیل شده است. با این حال، حتی با وجود اینکه سینمای اولیه مملو از نمونه‌های عاشقانه کلاسیک و ترکیب‌بندی‌های بسیاری مانند ژانر «rom-com» بود؛ مطمئناً در طول سال‌ها تغییر کرده است. با این وجود، این یک ژانر بسیار مهم برای فیلمسازان و طرفداران فیلم است.

برخی از زیر ژانرهای اصلی عبارتند از:

عاشقانه تاریخی

درام عاشقانه

کمدی رمانتیک

چیک فلیک

عاشقانه های ماوراء الطبیعه.

 

ژانر فیلم هیجان انگیز

ژانر فیلم

راجر مور و باربارا باخ در فیلم جاسوسی که مرا دوست داشت.

ژانر هیجان انگیز کنجکاوی و محتاط بودن مخاطب را در مورد تئوری توطئه در بر می‌گیرد.

ظهور ژانر هیجان انگیز مصادف با ظهور رمان‌های جاسوسی و کارآگاهی در دهه‌های 1960 و 1970 بود. این یکی از بهترین ابزارهای سینمایی برای کاوش درباره حقایق دولت‌ها و جوامع بوده است. این ژانر برخی از بزرگترین موفقیت‌های خود را مدیون فیلمسازان مشهوری مانند آلفرد هیچکاک، و از جمله برخی از شخصیت‌ها مانند جیمز باند می‌باشد.

برخی از زیر ژانرهای اصلی عبارتند از:

توطئه هیجان انگیز

تریلر جرم

تریلر قانونی

مهیج جاسوسی

هیجان انگیز ماوراء طبیعی.

 

نحوه استفاده از ژانرهای فیلم

جان تراولتا و ساموئل ال. جکسون در فیلم تخیلی پالپ فیکشن

کوئنتین تارانتینو با پالپ فیکشن ژانرهای ترکیبی را وارد سطح جدیدی کرد. همانطور که هنر فیلم تکامل یافت، ژانرها نیز توسعه یافتند زیرا فیلمسازان به سمت یافتن راه‌های جدید و خلاقانه برای براندازی و ترکیب فیلم‌ها حرکت کردند. مفاهیمی مانند “rom-com” ظاهر شد که عناصر ژانر کلاسیک فیلم‌های عاشقانه و فیلم‌های کمدی را با هم ترکیب ‌کرد. ژانرهای جدیدتر و خاص تر مانند «فیلم جاده‌ای» و «فیلم فاجعه» در کنار ژانرهای ترکیبی مانند «body cop» و «وسترن علمی تخیلی» ظاهر شدند.

با بررسی و در هم آمیختن تئوری ژانر، فیلمسازان عناصر مختلف را از ژانرهای متفاوت برای خلق یک نتیجه افسانه‌ای ترکیب کرده اند؛ مانند جنگ ستارگان جورج لوکاس که ترکیبی از ژانرهای علمی تخیلی، سامورایی، وسترن و جنگ است. برخی آن را فراتر می‌برند: داستان Pulp Fiction کوئنتین تارانتینو فصل به فصل بین ژانرها می‌چرخد. فهم تئوری ژانر هنوز تا حد زیادی بخشی از نحوه مشاهده و خلق فیلم‌ها است. با این حال، ژانرها نیز در حال رادیکال شدن هستند.

با پوفیلمو مطالب سینمایی را دنبال کنید.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *