فیلم Mother و آنچه ما می‌بینیم!

فیلم Mother دارن آرنوفسکی به جای شخصیت و طرح داستان بسیار در نماد و لحن غرق است، این کمی گیج کننده است. این فیلم به خوبی مخاطب را دعوت به گفتگو می‌کند.

فیلم مادر، تمثیلی از خدا و زمین است. شخصیت خاویر باردم، که بیشتر شبیه یک شاعر است خداست.  شخصیت جنیفر لارنس، مادر، مادر زمین در خانه‌ای است که حکم محیط زیست را دارد. داستان تلاش می‌کند تا تمثیلی از کتاب مقدس از هر دو عهد عتیق و جدید و همچنین دیدگاهی انسان دوستانه از تاریخ بشر باشد.

خلاصه فیلم Mother

داستان آرونوفسکی صریح، خارق‌العاده و آشکارا مملو از نمادگرایی است. با تصویری از صورت گریان یک زن در میان یک جهنم وسیع شروع می شود، پس از آن مردی (خاویر باردم) کریستالی را در یک پایه فرو می کند و خانه سوخته اطراف خود را به طرز جادویی تعمیر می کند. زنی ناشناس (جنیفر لارنس) که در این خانه زیبا در میان ناکجاآباد با همسرش (باردم) زندگی می کند.

او مادر زمین، یا گایا، تجسم طبیعت و آفرینش است. در پایان فیلم نیز مفاهیم مبهمی از تناسخ و تجدید وجود دارد که بیش از هر چیز منعکس کننده آیین هندو یا بودیسم است.

آرنوفسکی از چه می‌گوید

اما آرونوفسکی آگاهانه در مصاحبه‌های خود درباره پیام زیست‌ محیطی که می‌خواهد منتقل کند، به هالیوود ریپورتر گفت: «من فکر می‌کنم [سیاره] توسط بشریت نابود شده است. من جنسیتی را بر جنسیت دیگر مقصر نمی دانم. من فکر می‌کنم که چگونه مردم سیری ناپذیر هستند، چگونه این مصرف بی‌پایان وجود دارد.»

تعلیق در فیلم Mother

در طول فیلم مادر هنگامی که مادر غرق می‌شود، مکث می‌کند و دیوارهای خانه را لمس می‌کند و در آنجا چشم‌انداز قلبی را دیده می‌شود که به تدریج در حال مرگ است. علاوه بر این، خانه همچنان به خونریزی، ترک خوردن و فروپاشی ادامه می‌دهد. این تصور به ذهن می‌رسد که مادر طبیعت مشاهده می‌کند که محیط او در حال مرگ است، به خصوص که افراد بیشتری وارد خانه می‌شوند و باعث هرج و مرج می‌شوند.

پایان فیلم Mother 

در آخر شاعر سپس بدن ذغالی مادر را می‌گیرد و با دستانش قلب تپنده او را بیرون می‌آورد. او تبدیل به خاکستر می‌شود و قلب سوخته تبدیل به کریستال آتش جدید می‌شود.

او کریستال آتش جدید را در نگهدارنده‌اش قرار می‌دهد و ما به ابتدای فیلم برمی‌گردیم، جایی که قرار دادن کریستال آتش در نگهدارنده آسیب آتش را از بین می‌برد و زنی در تخت خود بیدار می‌شود. تنها چیزی که این بار متفاوت است این است که زن جوان متفاوتی در رختخواب بیدار می‌شود.

مادر! هنوز هم مانند کریستال بدشکل و مستطیلی که باردم بهشت ​​خود را از آن می آفریند اسرارآمیز است  از زوایای متفاوت معنی می‌شود.

فیلم Mother چیست؟

فیلم Mother یک نسخه از کتاب مقدس است که با یک فرض شمایل شکن شروع می شود “چه می‌شد اگر خدا یک زن داشت؟”. خاویر باردم نقش شوهر را بازی می‌کند و جنیفر لارنس نقش همسر او را بازی می‌کند، در رابطه‌ای طوفانی که از عشق دیوانه‌وار به نفرت دیوانه‌وار تبدیل می‌شود. هسته اصلی داستان رابطه سمی بین یک زن ذهنی و شوهر کنترل کننده را تشکیل می دهد.

آرونوفسکی نمادها، ارجاعات و استعاره های زیادی را مطرح می کند که مغز را داغ می کند تا در نهایت آن را به پا کند. درک همه آنها در یک نمایش واقعاً سخت است.

تصویر خدا و همسرش درفیلم Mother

آرنوفسکی داستان کتاب مقدس در مورد خلقت جهان را در مادر بازگو می‌کند! جهان ما تنها به یک خانه که از خاکستر ساخته شده است تبدیل شده است. یک دایره بسته که با جهانی ساخته شده از غبار سوخته آغاز می شود. این یک اشاره مستقیم به خلقت جهان است که در پیدایش کتاب مقدس توضیح داده شده است. در اصل، خدا جهان را از اراده خود آفریده است، اما حلقه دائمی آرونوفسکی برای تغییر این امر نیاز داشت. این منجر به اولین انحراف از دیدگاه آرونوفسکی در مقایسه با منبع کتاب مقدس می شود.

اما مصداق اساسی‌تر آزادی خلاق این است که در فیلم Mother این خدا نیست که خلق می‌کند. این همسر او با بازی جنیفر لارنس است که تکه تکه خانه را بازسازی می کند، بنابراین دنیا را از ابتدا می‌آفریند.

در بینش آرونوفسکی، خدا یک نویسنده است، او روزها را صرف عرق ریختن ذهن خود می‌کند تا چیزی خارق العاده بیافریند. این زنگ به صدا در می آید، زیرا به نظر می رسد که او در حال کار روی ده متمم است، حتی اگر ما هرگز این مفهوم را در فیلم نشنیده باشیم. این خلق نوشته نقطه مبهمی از خودشناسی برای شخصیت باردم است، اما علاوه بر آن بهانه ای برای خودداری از حمایت از همسرش نیز می‌باشد.

خانه، مادر، فرهنگ، تنفر

آرونوفسکی معنای شعر را با فرقه‌ای که «نویسنده» دارد و اینکه چگونه کلامش مردم را تغییر داده است، توضیح می‌دهد. در حالی که او سعی می کند تمرکز کند، این همسرش است که به آرامی خانه را می سازد و از کارهای روزمره مراقبت می کند. آرونوفسکی خدا را به عنوان فردی خودخواه و تا حد زیادی خود محور ترسیم می‌کند. هنگامی که فیلم واقعاً شروع به کار کرد، آرنوفسکی استعاره‌های بیشتری را به کار می برد و الهامات بیشتری از کتاب مقدس می‌گیرد.

آرنوفسکی نه تنها فیلمسازی با بالاترین مهارت بصری است، بلکه او دوست دارد فیلم‌هایش محدودیت‌ها را کنار بزنند و بینندگان را درگیر کنند. فیلم Mother به مراتب از پیچیده ترین آثار اوست.

مطالب سینمایی را در سایت پوفیلمو دنبال کنید.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *