ریک و مورتی؛ چند توضیح مختصر

ریک و مورتی سریالی متحرک که به دنبال موفقیت های یک دانشمند فوق العاده و نوه نه چندان درخشانش است.

سریالی انیمیشنی درباره ماجراهای بی نهایت ریک، دانشمند نابغه الکلی و بی دقت، به همراه نوه‌اش مورتی، پسر 14 ساله مضطرب که چندان باهوش نیست می‌باشد. آن‌ها با هم جهان‌های بی نهایت را کاوش می‌کنند.

در جدیدترین فصل از سری انیمیشن پرطرفدار Adult Swim ریک و مورتی، دانشمند دیوانه ریک سانچز و نوه نوجوانش مورتی اسمیت با یکی از مرگبارترین ساخته‌های ریک روبرو می‌شوند: یک ابر روبات حساس که نقشه‌ دزدی‌های پیچیده را باهم ترکیب کرده‌است.

فضای انیمیشن ریک و مورتی

سپس دوباره، فشار و کشش بین کمدی بی‌معنا و نیهیلیسم همه‌گیر، چیزی است که به ریک و مورتی جان می‌دهد. این تقلید علمی-تخیلی خنده‌دار است که همیشه تلنگری را به عنوان نوعی روشنگری در نظر گرفته است.

گروه سازندگان

ریک و مورتی توسط جاستین رویلند و دن هارمون ساخته شد. Roiland و Harmon مورد توجه گروه برنامه نویسی Adult Swim شبکه Cartoon Network قرار گرفتند.

این سریال ظاهراً درباره خودخواهی هیولای تصادفی ریک است، زیرا او نوه‌اش را به زمان و مکان‌های مختلف می‌کشاند. ریک این ماموریت ها را تا حدی فقط برای لذت بردن از علم و فناوری و برای تسلط بر دیگران و تا حدودی برای متقاعد کردن مورتی مبنی بر بی معنی بودن زندگی انجام می‌دهد.

ریک و مورتی چه چیزی را می‌رساند؟

طرفداران در مورد پیامی که رویلند و هارمون انتظار داشتند، نظرات متفاوتی دارند. برای برخی، این سریال فقط یک فرم از طنز خاص است که قرار نیست خیلی جدی گرفته شود. اما برای دیگران، این یک سریالی است که جهان بینی منسجم و معقول را نشان می دهد، جهانی که خواهان ژانر تخیلی برای تغییر در دنیای واقعی هستند را سرزنش می کند.

چه می شد اگر قدرتمندترین مرد جهان پیرمردی بی حوصله بود، بدون هیچ مسئولیت اخلاقی خاصی و تمایلات شرورانه آشکار؟

Roiland و Harmon از فرضیه اصلی برنامه خود عقب نشینی نکرده اند. گرمای جهان، گسترش نابرابری اقتصادی، موج فزاینده اقتدارگرایی: از نظر ریک و مورتی، از دست دادن و بدبختی فقط بخش‌های اجتناب‌ناپذیر هستی هستند، پس چرا کاری انجام دهیم؟

ایده‌ای که کارتون از آن تاثیر پذیرفته؛ از اندیشه کامو، فیلسوف و نویسنده «بیگانه» است. درباره «تضاد بین میل انسان برای یافتن معنا در زندگی و بی‌معنایی جهان» و همچنین پوچی ناشی از آن است.

دیدگاه نسبی سریال ریک و مورتی

بسیاری از توطئه‌های این دو شخصیت مانند صحنه معروف فیلم Wargames هستند که در آن یک ابر رایانه به سرعت شبیه سازی‌های تیک تاک، شطرنج و جنگ گرما هسته‌ای جهانی را طی می‌کند تا زمانی که متوجه شود هیچ یک از این “بازی‌ها” قابل برنده شدن نیستند.

رویلند و هارمون و کارکنان نویسندگی با استعدادشان شخصیت‌هایشان را در سناریوهای جدید هدایت می‌کنند و به یک نتیجه می‌رسند: این که جهان بی‌رحم است و قهرمانی (hero) معنا باخته است.

هارمون و رویلند از مخرب بودن ریک یا آسیب پذیری‌های او دوری نکرده‌اند. سوپرمن را می توان با کریپتونیت و جادو شکست داد. قدرت ذهنی ریک سانچز تحت تأثیر اعتیاد به الکل و نیاز او به دستیاری مورتی است.

بسیاری از مأموریت‌های این دو با این شروع می‌شوند که مورتی می‌خواهد چیز جالبی را امتحان کند که در یک رمان فانتزی قدیمی درباره‌اش خوانده بود، که ریک با او همراهی می‌کند.

رویلند و هارمون یک ماشین پیچیده حیرت‌انگیز ساخته‌اند، و آن را به حرکت درآورده‌اند، و به خوبی می‌دانند که ممکن است چه چیزی را نابود کند.

ویژگی شخصیت‌ها

ریک

ریک، دانشمند جامعه شناسی که در زیرزمین دخترش آزمایش می‌کند. او یک دائم الخمراست و همواره در حال آروغ زدن است و یکی از تاریک‌ترین دیدگاه‌ها را در مورد زندگی دارد.

مورتی

مورتی. شاید تصویر معصومیت دوران کودکی، یا شاید محصول بی توجهی والدین باشد. مورتی لغزش می‌کند. او همیشه مضطرب است؛ احتمالاً به دلیل تجربیات آسیب زای او در حین ورود به دنیای جدید با ریک. شاید غم انگیزترین چیز در مورد مورتی عدم اعتماد آشکار والدینش به هوش او باشد. آنها مطلقاً هیچ ابایی از سرزنش او ندارند. مطالب سینمایی را در سایت پوفیلمو دنبال کنید.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

میس مارول

نقد و بررسی سریال میس مارول

میس مارول یک سریال مارول سینمایی است. مارول کامیکس؛ یک کمپانی آمریکایی است که کتاب‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *