دوازده مرد خشمگین؛ زندگی در دست آن‌هاست، مرگ در ذهن آن‌ها.

در این نوشته به فیلم دوازده مرد خشمگین (1957) ساخته سیدنی لومت می‌پردازیم. به طور خلاصه این فیلم در مورد یک پرونده جنایی در آمریکا است که در آن یک پسر جوان اسپانیایی تبار به قتل پدرش متهم می‌شود و دوازده عضو هیئت منصفه باید در مورد حکم او تصمیم بگیرند. در این صورت «مجرم» به معنای مرگ است.

طرح دوازده مرد خشمگین

دوازده مرد خشمگین در سال 1957 اکران شد و سیدنی لومت آن را کارگردانی کرد. او در سال 1924 در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد و تا به امروز بیش از 40 فیلم ساخته است.

بسیاری از این‌ها با موضوعات اجتماعی-سیاسی سروکار دارند؛ دوازده مرد خشمگین نیز همینطور. این فیلم نامزد جوایز مختلف سینمایی از جمله اسکار و جایزه فیلم بفتا شد. این فیلم در فهرست 250 فیلم برتر و در رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین به مذاکرات هیئت منصفه در یک پرونده قتل عمدی می‌پردازد.

شخصیت‌ها

درست مانند یک هیئت منصفه واقعی فیلم نیز از دوازده شخصیت اصلی تشکیل شده است: هیئت منصفه 1 تا 12.در این فیلم نامی ذکر نشده است، اعضای هیئت منصفه فقط بر اساس ترتیب نشستنشان مشخص می‌شوند.

هیئت منصفه 1: او سرپرست هیئت منصفه است که مسئولیت سازماندهی فرآیند تصمیم گیری را بر عهده دارد و آرا را نیز اخذ می‌کند. به نظر می‌رسد که او مردی نسبتاً ساده است و از پیچیدگی کامل کار خود آگاه نیست، اما به سختی سعی می‌کند این واقعیت را از سایر هیئت منصفه پنهان کند. تنها چیزی که از زندگی شخصی او متوجه می‌شویم این است که او یک مربی فوتبال است و فقط وقتی از فوتبال صحبت می‌کند او را آرام می بینیم.

هیئت منصفه 2: او مرد کوچک و ساکتی است. او با خود فکر می‌کند که نظرش اهمیت چندانی ندارد. این نگرش ممکن است به دلیل شغل او باشد؛ او یک حسابدار است.

شخصیت‌های محافظه کار

هیئت منصفه 3: او احتمالاً علاوه بر هیئت منصفه 8 مهمترین و توسعه یافته ترین شخصیت فیلم دوازده مرد خشمگین است. او به عنوان یک تاجر خودساخته موفق، پرونده را با نگاه کردن به واقعیت‌های صرف تحلیل می‌کند. او مطمئن است که محکوم کردن متهم تنها تصمیم درست است. اما پس از مدتی به نظر می‌رسد که هیئت منصفه 3 پرشورتر شده و به نوعی شخصاً درگیر پرونده است.

در پایان فیلم متوجه می‌شویم که او پسری دارد که دو سال او را ندیده است. با نگاهی به عکس او و پسرش، در نهایت به عنوان آخرین هیئت منصفه رأی خود را به «بی گناه» تغییر می‌دهد.

هیئت منصفه 4: او یک دلال کمی مغرور است. او خود را باهوش‌تر از هر کس دیگری در اتاق می‌داند و رویکرد نسبتاً جالبی به پرونده دارد. او قضیه را علم منطقی می‌داند و احساسات و عواطف مردم را نادیده می‌گیرد. در مورد او بسیار قابل توجه است که با وجود روز گرم هرگز ژاکت خود را در نمی‌آورد و حتی عرق نمی‌کند. این را می‌توان با نگرش او نسبت به پرونده مقایسه کرد.

هیئت منصفه 5: به نظر می‌رسد او همیشه تحت استرس عاطفی است. او تنها کسی است که در میان اعضای هیئت منصفه مانند پسر متهم اسپانیایی تبار است. اگرچه ممکن است ناخواسته او بیشتر با پسر همذات پنداری کند. اما عجیب این است که او در وهله اول به گناهکار رأی می‌دهد زیرا نمی‌خواهد همدردی بر تصمیم او تأثیر بگذارد. اما به نوعی هنوز هم این کار را می‌کند، فقط به صورت معکوس.

تفاوت دیدگاه و تفاوت شخصیت

هیئت منصفه 6: او خود را مردی ساده می‌داند و به این نکته اشاره می‌کند که همه افراد حاضر در اتاق ممکن است صلاحیت بهتری برای تصمیم گیری‌های دشوار از او داشته باشند. او نگران است که تصمیم اشتباه بگیرد، به خصوص زمانی که موضوع مرگ و زندگی باشد، اما در واقع می‌خواهد عدالت را اجرا کند.

هیئت منصفه 7: او تنها هیئت منصفه‌ای است که مطلقاً نظری در مورد پرونده ندارد. در طول فیلم دوازده مرد خشمگین، افکار او در هر جای دیگری هست به جز در پرونده. او در مورد بیسبال، در مورد هوای گرم و چیزهای دیگری که حول پرونده نیستند صحبت می‌کند. تنها علاقه او این است که به بحث سرعت بدهد و هر چه زودتر آن را ترک کند. به همین دلیل است که او فقط با رای اکثریت موافقت می‌کند و حتی به این فکر نمی‌کند که پسر از همه اتهامات پاک شود یا محکوم شود.

شخصیت تاثیر گذار فیلم

هیئت منصفه 8: او شخصیت اصلی فیلم است. او کسی است که نسبت به گناهکار بودن پسر متهم شک منطقی دارد و به همین دلیل بیش از هر کس دیگری تلاش و فکر می‌کند. با انتخاب نکات کلیدی در پرونده، مانند چاقو یا اظهارات شاهدان، و فکر کردن دوباره به آن‌ها، در بقیه شک ایجاد می‌کند و پس از مدتی موفق می‌شود. او سایر اعضای هیئت منصفه را متقاعد می‌کند که ممکن است پسر مقصر نباشد. و این شک منطقی برای محکوم نشدن او کافی است. به نوعی او کسی است که جان پسر را نجات داده است.

هیئت منصفه 9: او به مراتب مسن ترین عضو هیئت منصفه است. به دلیل سنش، او بیشترین تجربه را دارد. همچنین او یک نگاه بسیار منحصر به فرد دارد. او همچنین حاضر است به جای ترک فوری، دوباره در مورد پرونده بحث کند.

هیئت منصفه 10: او شخصیت نژادپرست فیلم است. او تنها به دلیل پیشینه اجتماعی پسر به گناهکار بودن او رای می‌دهد و بدترین چیز در مورد او این است که حتی نمی‌خواهد نگرش نژادپرستانه خود را پنهان کند.

تاثیر شغل بر دیدگاه شخصیت

هیئت منصفه 11: او یک ساعت ساز مهاجر است و مانند ساعت بسیار روشمند است. او همچنین بسیار مودب است و با احترام به عقاید مختلف مردم، رفتار خوبی از خود نشان می‌دهد. او همچنین حاضر است به هر دو روی سکه نگاه کند. تنها کسی که نمی‌تواند با او برخورد کند، هیئت منصفه 7 به دلیل رفتار بی تفاوتش است.

هیئت منصفه 12: او یک مرد جوان تاجر است و به نظر می‌رسد که نظر خود را در مورد پرونده پنهان می‌کند. او این را هوشمندانه تر می‌داند که با نظر اکثریت موافق باشد.

از این شخصیت پردازی کوتاه هر هیئت منصفه در فیلم دوازده مرد خشمگین می‌توان دریافت که وقتی افراد مختلف با نگرش‌ها و نظرات متفاوت دور هم جمع می‌شوند، تصمیم گیری چقدر دشوار است. در زندگی واقعی نیز این مشکل یکسان است. شعار فیلم: «زندگی در دست آن‌هاست، مرگ در ذهن آن‌هاست».

داستان فیلم

فیلم دوازده مرد خشمگین با پسری هجده ساله از محله یهودی نشین شروع می‌شود که به جرم قتل پدر بدرفتارش محاکمه می‌شود. هیئت منصفه‏ای متشکل از دوازده مرد در اتاق مشورت قفل شده‌اند تا درباره سرنوشت پسر جوان تصمیم بگیرند.

همه شواهد علیه پسر است و حکم مجرمیت او را به مرگ روی صندلی برقی می‌فرستد. قاضی به اعضای هیئت منصفه اطلاع می‌دهد که با تصمیمی جدی روبرو هستند و دادگاه در صورت مجرم شناخته شدن پسر، هیچ گونه رحمی به پسر نخواهد کرد.

ظاهراً اکثر مردان مطمئن هستند که پسر مقصر است. با این حال، هنگامی که نظرسنجی اولیه انجام می‌شود، هیئت منصفه شماره 8 (هنری فوندا) رای تکان دهنده “بی گناه” را ثبت میکند. بلافاصله اتاق غوغا به پا می‌شود.

منطق قضاوت

بقیه اعضای هیئت منصفه از ناراحتی تصمیم او ناراحت هستند. پس از زیر سوال بردن سلامت عقل او، آنها با عجله تصمیم می گیرند تا هیئت منصفه شماره 8 (هنری فوندا) را با موافقت برای بحث در مورد محاکمه به مدت یک ساعت ملاقات کنند.

در نهایت، با ادامه مذاکرات، هیئت منصفه شماره 8 به آرامی اعتماد آن‌ها را تضعیف می‌کند و می‌گوید که سلاح قتل به طور گسترده در دسترس همه است و شهادت شاهد کلیدی مشکوک است.

نتیجه فیلم

به تدریج آن‌ها توسط استدلال‌های او جلب می‌شوند و حتی تنگ نظرترین اعضای هیئت منصفه او نیز با تردید با او موافق هستند. حکم آن‌ها اکنون بی گناه است.

در حین تمام شدن فیلم، حکم بی گناهی صادر می‌شود. معلوم نیست پسر مجرم است یا بی گناه، که برای همیشه در منطقه پنهان او باقی می‌ماند. هنری فوندا (هیئت منصفه شماره 8) با ذهنی باز وارد محاکمه شد. او توانست بقیه را متقاعد کند که همین کار را انجام دهند. فیلم دوازده مرد خشمگین نشان می‌دهد که همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست. آگاهی از این مسئله اولین قدم برای درک بهتر است.

بهترین آثار سینمایی را در سایت پوفیلمو ببینید.

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *