سایت Rotten Tomatoes؛ وب سایت بررسی فیلم و سریال

اساس ایده سایت Rotten Tomatoes در آگوست 1998 توسط سه دانشجوی کارشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی راه اندازی شد: سن دونگ، پاتریک یی لی و استفان وانگ.

اگرچه نام “گوجه فرنگی‏‌های پوسیده ” به تماشای گوجه فرنگی فاسد هنگام اجرای ضعیف یک صحنه اشاره دارد، اما الهام اصلی از گوجه فرنگی در فیلم کانادایی لئو (1992) بوده‌است.

Rotten Tomatoes در 12 اوت 1998 به عنوان پروژه‌ای در وقت آزاد توسط دونگ راه اندازی شد. هدف او در ایجاد سایت  Rotten Tomatoes این بود که مردم بتوانند در آن به نظرات منتقدان مختلف در ایالات متحده دسترسی داشته باشند”. دوونگ به عنوان یکی از طرفداران جکی چان، پس از جمع آوری همه نقد و بررسی فیلم‌های اکشن در حال اکران چان در ایالات متحده، به ایجاد این وب سایت مشتاق گشت.

کاتالیزور ایجاد وب سایت Rush Hour (1998) بود، اولین کراس اوور اصلی چان در هالیوود، که ابتدا قرار بود در آگوست 1998 منتشر شود. Duong سایت Rotten Tomatoes را در دو هفته کدگذاری کرد و سایت در همان ماه فعال شد، اما انتشار ساعت شلوغی چان تا سپتامبر 1998 به تأخیر افتاد. علاوه بر فیلم‌های جکی چان، او شروع به بارگذاری فیلم‌های دیگر در Rotten Tomatoes کرد و آن را فراتر از شهرت چان رساند. این وب سایت بلافاصله با موفقیت روبرو شد و در اولین هفته راه اندازی توسط Netscape ،Yahoo! و USA Today شناخته شد.

تاریخچه سایت Rotten Tomatoes

دوونگ با همکلاسی‌های دانشگاه کالیفرنیا، شرکای سابق وی (پاتریک یی لی و استفان وانگ) در طراحی وب در برکلی، کالیفرنیا، طراحی راکتور، همکاری کردند تا به طور تمام وقت سایت Rotten Tomatoes دنبال شود. آنها رسماً آن را در 1 آوریل 2000 راه اندازی کردند.

اینترتیمنت  در ژوئن 2004 سایت Rotten Tomatoes را با مبلغ نا مشخصی خرید. برادران وارنر در سال 2011 سایتRotten Tomatoes  را خرید. تلویزیون در اوایل سال 2009 The Rotten Tomatoes Show را راه اندازی کرد، یک نسخه تلویزیونی از وب سایت که میزبانی آن توسط برت ارلیچ و الن فاکس و نویسندگی مارک گنک انجام شد. این نمایش پنجشنبه‌ها ساعت 10:30 EST تا 16 سپتامبر 2010 پخش شد.

این وب سایت در اواخر سال 2009 طوری طراحی شد که به کاربران Rotten Tomatoes امکان ایجاد و پیوستن به گروه‌ها برای بحث در مورد جنبه‌های مختلف فیلم را بدهد. همچنین از فوریه 2011 ویژگی‌های جدید به آن اضافه شده و برخی موارد نیز حذف شده است. به عنوان مثال، کاربران دیگر نمی‌توانند فیلم‌ها را بر اساس Fresh Ratings از Rotten Ratings مرتب کنند و بالعکس.

سایت در مارس 2018 طرح، نمادها و لوگوی جدید خود را برای اولین بار در 19 سال گذشته در South by Southwest اعلام کرد.

نمره کل منتقدین در سایت Rotten Tomatoes

کارکنان سایت Rotten Tomatoes ابتدا نقدهای آنلاین نویسندگان را که از اعضای معتبر اتحادیه‌های نویسندگی یا انجمن‌های منتقد فیلم جمع آوری می‌کنند. برای پذیرفته شدن به عنوان منتقد در وب سایت، نظرات منتقد باید مورد تایید تعداد خاصی از کاربران قرار گیرد.

کسانی که به عنوان “منتقدان برتر” در طبقه بندی قرار می‌گیرند، عموماً برای روزنامه‌های مهم می‌نویسند. منتقدان نظرات خود را در صفحه فیلم در وب سایت بارگذاری می‌کنند و در صورتی که به طور کلی مطلوب باشد یا حتا خوب نباشد، باید نظر خود را “new” علامت گذاری کنند. لازم است منتقد این کار را انجام دهد زیرا برخی از بررسی‌ها کیفی هستند و نمره عددی نمی‌دهند، بنابراین سیستم خودکار را غیرممکن می‌کند.

پیگیری نظرات در سایت Rotten Tomatoes

این وب سایت تمام بررسی‌هارا برای هر فیلم پیگیری می‌کند و درصد نظرات مثبت را مورد بررسی قرار می‌دهد. فیلم‌های مهمی که اخیراً منتشر شده‌اند می‌توانند بیش از 400 نقد را بپذیرند. اگر نظرات مثبت 60 یا بیشتر باشد، فیلم “تازه” تلقی می‌شود، زیرا اکثریت منتقدان فیلم را تأیید می‌کنند. اگر نظرات مثبت کمتر از 60 باشد، فیلم “پوسیده” تلقی می‌شود. نمره متوسط در مقیاس 0 تا 10 نیز محاسبه می‌شود. با هر نقد، یک گزاره کوتاه از نقد نقل قول می‌شود. همچنین یک پیوند به مقاله کامل نقد برای هر کسی که علاقه مند است نظرات کامل منتقد را در مورد این موضوع بخواند، ارائه می‌شود.

“منتقدان برتر” مانند راجر ایبرت، دسن تامسون، استفان هانتر، اوون گلایبرمن، لیزا شوارتزباوم، پیتر تراورز و مایکل فیلیپس در زیر فهرست‌ها به صورت جداگانه مشخص شده اند. نظرات آن‌ها نیز در رتبه بندی عمومی گنجانده شده‌است. هنگامی که نظرات کافی وجود دارد، کارکنان بیانیه‌ای اجماعی ارسال می‌کنند تا دلایل کلی نظر جمعی فیلم را بیان کنند.

جوایز گوجه فرنگی طلایی

سایت Rotten Tomatoes در سال 2000 جوایز RT را به عنوان بهترین فیلم‌های سال مطابق با سیستم رتبه بندی وب سایت اعلام کرد. این نام بعداً به جایزه گوجه فرنگی طلایی تغییر نام داد. نامزدها و برندگان در وب سایت اعلام می‌شوند، اگرچه هیچ مراسم واقعی برای جوایز وجود ندارد.

فیلم‌ها به دو دسته اکران گسترده و دسته بندی محدود تقسیم می‌شوند. اکران محدود به این صورت است که 599 یا کمتر از این تعداد نسبت به اکران اولیه هستند. اکران‌های پلتفرم، فیلم‌هایی هستند که در ابتدا در زیر 600 سالن نمایش داده شدند اما بعداً پخش گسترده‌تری را دریافت کردند. هر فیلمی که در بیش از 600 سالن نمایش افتتاح شود اکران گسترده محسوب می‌شود.

همچنین دو دسته صرفاً برای فیلم‌های انگلیسی و استرالیایی وجود دارد. دسته “کاربر” نشان دهنده بالاترین امتیاز فیلم در بین کاربران است و “Moldy” نشان دهنده بدترین فیلم‌های سال است. یک فیلم باید دارای 40 امتیاز (در اصل 20) یا بیشتر باشد تا در رده‌های داخلی مطلوب در نظر گرفته شود.

طبقه بندی فیلم‌ها

فیلم‌ها بر اساس ژانر طبقه بندی می‌شوند. هر فیلم فقط در یک ژانر واجد شرایط است. البته به غیر از فیلم‌های غیر انگلیسی زبان که می‌توانند در ژانر خود و در گروه “خارجی” مربوطه قرار گیرند. با پوفیلمو سینما روز دنیا را دنبال کنید.

هنگامی که فیلمی واجد شرایط شناخته شد “آرای” آن شمارش می شود. هر منتقد از لیست وب سایت یک رأی می‌گیرد همه به یک اندازه مورد سنجش قرار می‌گیرند.

سایت Rotten Tomatoes در ماه مه 2019 یک سیستم رتبه بندی تأیید شده را معرفی کرد که در آن کاربران فقط برای ثبت رتبه ملزم به ثبت نام بودند. کاربران علاوه بر ایجاد حساب، باید خرید بلیط خود را از طریق Fandango، یک شرکت فروش بلیط که Rotten Tomatoes زیرمجموعه آن است، تأیید کنند.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *