نگاهی به فیلم Leon The Professional

در این نوشته از سایت پوفیلمو درمورد فیلم Leon the professional می‌خوانید. بر خلاف دیگر فیلم های جنایی سال 1994  فیلم Leon The Professional، روایتی نسبتاً سرراست و نمادگرا دارد با زیر متنی اندک آشکار.

فیلم Leon The Professional – خلاصه داستان

لئون یک قاتل حرفه‏ای است. او به تنهایی در شهر نیویورک زندگی می‌کند و بیشتر از مافیایی به نام “قدیمی تونی” دستور می‌گیرد. در آپارتمان خود، لئون با دختری (ماتیلدا لاندو) آشنا می‌شود. این کودک به همراه خانواده‌اش در آپارتمان پایین سالن زندگی می‌کند. ماتیلدا اغلب به مدرسه نمی‌رود و دو خواهر و برادر دارد: یکی کوچکتر و دیگری بزرگتر.

یک روز چند مامور DEA (به رهبری مردی به نام Normal Stansfield) به دنبال پدرش وارد آپارتمان ماتیلدا می‌شوند. پدر ماتیلدا در حال سرقت کوکائین از افسران پلیس فاسد بوده‌است. استنسفیلد به همکارانش دستور می‌دهد تمام خانواده لاندو را بکشند. در همین حال، ماتیلدا با خرید مواد غذایی بازگشته است. دختر هنگام قدم زدن در راهرو، متوجه می‌شود که اتفاق وحشتناکی برای خانواده‌اش رخ داده است. در نتیجه، ماتیلدا از آپارتمان شخصی‌شان می گذرد و به سمت درب خانه لئون می‌رود. در ابتدا، لئون مردد بود که اجازه ورود او را بدهد یا نه، اما سپس نظرش عوض می‌شود و در را به روی ماتیلدا باز می‌کند.

تصاویر نمادین در فیلم Leon The Professional نشان می‌دهد؛ فیلم در مورد رویدادهای دگرگون کننده زندگی و دشواری کنار آمدن با تغییرات است.

ماتیلدا متوجه می‌شود که لئون مردم را برای امرار معاش می‌کشد. بنابراین‌، او از قاتل درخواست می‌کند که مهارت‌های خود را به او بیاموزد. ماتیلدا می‏خواهد انتقام مرگ برادر کوچکش را بگیرد. اگرچه در ابتدا مردد است، اما لئون سرانجام ماتیلدا را به عنوان محافظ خود به کارمی‌گیرد. به نشانه قدردانی، دختر آپارتمان لئون را تمیز می‌کند، کارهایی را برای او انجام می‌دهد و نحوه خواندن را به او می‌آموزد.

گیاه در ” فیلم Leon The Professional ” به چه معناست؟

اصلی‌ترین و بارزترین نماد فیلم گیاه محبوب لئون است. این گیاه پسوند لئون است: ریشه ندارد. لئون به عنوان یک آدمکش، زمان زیادی را در تنهایی می‌گذراند. گیاه جایگزین آن پیوند انسانی بود که لئون در زندگی خود به آن نیاز داشت. علاوه بر این، قاتل امکان خاصی برای تماس با خانه ندارد، زیرا مدام در حال حرکت است. با این اوصاف گیاه ریشه نمی‌دهد، زیرا هر زمان که لئون به مکان جدیدی منتقل می‌شود، باید حرکت کند.

لئون و ماتیلدا آشکارا تصدیق می‌کنند که این گیاه شبیه لئون است زیرا ریشه ندارد. ماتیلدا در آخر فیلم Leon The Professional آن را می کارد زیرا این گیاه برای او نمایانگر طبیعت پویای لئون است زیرا در نهایت ریشه می‌دهد و نشانه دلبستگی لئون به یک انسان دیگر است.

با توجه به این که نمادگرایی در این فیلم صریح است می توان به سادگی جنبه ظریف‌تر نقش گیاه را در فیلم نادیده گرفت. این گیاه می تواند نشانه‌هایی از ماتیلدا نیز باشد. ماتیلدا چگونه شبیه گیاه است؟ ماتیلدا مانند گیاه، از زندگی خانوادگی خود “کنده شده است” و هیچ چیز او را به شیوه زندگی قدیمی خود مرتبط نمی‌کند. این واقعیت که او “ریشه کن شده است” به او اجازه می‌دهد تا سرنوشت خود را تحت کنترل خود درآورد و برای طرح انتقام جویی با لیون همکاری کند.

ماتیلدا نسبت به افرادی که تابع تجربیات زندگی خود هستند، بی‌اعتماد است. این منجر به عدم ارتباط با افراد دیگر می‌شود، مگر ارتباط او با لئون.

نماد اشیاء در فیلم Leon The Professional

تعدادی از اشیاء موجود در فیلم نمایانگر کودکی از دست رفته ماتیلدا هستند. چندین بار در فیلم، ماتیلدا شیر می‌خرد یا لیون شیر می‌نوشد. در ادبیات، شیر دارای پیامدهای دوران کودکی و پرورش والدین است. هر بار که شیر روی صفحه ظاهر می‌شود این امر مخاطب را از تغییر ماتیلدا مطلع می‌کند. همچین این واقعیت را می‌رساند که اشیاء نمی‌توانند ماتیلدا را به قبل از مرگ خانواده‌اش، به حالت معصومیت، باز گردانند.

گاهی اوقات، ماتیلدا را می‌بینیم که خرگوشی در دست دارد. این نمایشی دیگر از دوران کودکی است که در نهایت به دلیل فاصله گرفتن او از معصومیت‌اش کنایه آمیز است. ماتیلدا به دلیل مسائل محیطی در زندگی، مجبور به بلوغ زودهنگام می‌شود. این موضوع زمانی مشهود می‌شود که ماتیلدا، خرگوش پرش را در آغوش گرفته و به لئون می‌گوید که او اکنون بزرگ شده است. همانطور که در جعبه‌های شیر وجود دارد، خرگوش پر شده ما را از بیهودگی اشیای کودکانه در زندگی ماتیلدا آگاه می‌کند.

آشکارترین نماد دوران کودکی از دست رفته ماتیلدا، قاب ویولن است که اسلحه گرم لئون را در خود جای داده است. ماتیلدا تظاهر می‌کند که ویولن می‌زند، تا از سوء ظن جلوگیری کند. این واقعیت که در ظاهر بیرونی فعالیت‌های بی‌گناه، او در درون توانایی خشونت را دارد؛ نشان می‌دهد که ماتیلدا یک کودک با دیدگاه بدبینانه و بالغ نبست به زندگی است.

آیا لئون ماتیلدا را دوست داشت؟

در آخرین کلمات لئون به ماتیلدا گفت: “دوستت دارم”. چرا لئون به او چنین گفت؟ لئون ماتیلدا را دوست دارد، اما عاشق او نیست. لئون مسئولیت زیادی در قبال این کودک احساس می‌کند. در غیر این صورت، چرا او جان خود را (دو بار) برای نجات او به خطر می‌اندازد؟ این عشقی که لئون نسبت به ماتیلدا احساس می‌کند بسیار شبیه احساسی است که یک پدر نسبت به فرزندش دارد.

لئون یک آدمکش است، او می‌دانست که شانس او برای فرار (زنده ماندن) از آن وضعیت بسیار کم است. همچنین می‌دانست که ماتیلدا بدون او ساختمان را ترک نمی‌کند، بنابراین آخرین کلمات را برای دلداری او گفت. عشق لئون به ماتیلدا بسیار واقعی است. از زمانی که لئون با ماتیلدا آشنا شد، او را در اولویت خود قرار داد. در نهایت، لئون همه چیز را به خطر انداخت تا مطمئن شود که ماتیلدا یک روز دیگر زنده خواهد ماند. این عشق واقعی است.

زیبایی شناسی فیلم Leon The Professional در بستر احساسات ماتیلدا

زیبایی شناسی فیلم واقعاً در گذر زمان تثبیت شده‌است و صحنه‌های اکشن آن بی عیب و نقص است. فراموش نکنیم که ما در مورد یک فیلم دهه 90 صحبت می‌کنیم. با این اوصاف، “لئون: حرفه ای” اصلاً قدیمی به نظر نمی‌رسد و هنوز “تازه” است.

این فیلم یکی از اصلی‌ترین طرح‌ها را دارد: یک قاتل دختری را پناه می‌دهد و او را تحت حمایت خود می‌گیرد. ” فیلم Leon The Professional ” کلاسیک است. لوک بسون؛ کارگردان قصد نداشت کسی فکر کند که لئون به ماتیلدا علاقه جنسی دارد. او سعی می‌کند لئون را فریب دهد و فکر می‌کند عاشق او است، اما مهم است که به یاد داشته باشید او یک کودک است.

او نمی‌داند احساساتش به چه معناست، در واقع او فقط در موقعیتی است که بالاخره اجازه دارد آن‌ها را داشته باشد یا از آن خود باشد. زیرا زندگی خانوادگی او وحشتناک بود، او شاهد قتل خانواده اش بود و لئون اولین فردی بود که واقعاً از او مراقبت کرد. او یک شخصیت پدرگونه، محافظ و تنها مرد زندگی ماتیلدا است. تنها کسی که  واقعاً برای ماتیلدا مهم بود، برادر کوچکش بود که با بقیه اعضای خانواده اش کشته شد. او عشق خود را نسبت به او و اشتیاق به پدری که هرگز نداشت را به لئون منتقل می‌کند. او 12 ساله است و در آستانه بلوغ است؛ برای او کاملاً منطقی است که نداند چگونه با این همه احساسات مختلف کنار بیاید.

نتایج نهایی فیلم Leon The Professional

عشقی که لئون نسبت به ماتیلدا احساس می‌کند واقعی و بی آلایش است. بازیگرانی که فیلم را بازی می‌کردند در بازی خود بی عیب و نقص بودند. ژان رنو شخصیتی جالب و عجیب بود. همچنین ناتالی پورتمن به مخاطب رساند که فیلم برای باورکردن واقیعیت لازم است. نباید شخصیت شرور را فراموش کنیم؛ گری اولدمن به بهترین نحو ممکن افسر غیرقابل کنترل DEA را بازی کرد.

پایان فیلم Leon The Professional

پایان “لئون: حرفه ای” واقعاً با احساسات بیننده بازی می‌کند. لئون بیهوده نمی‌میرد، او استنسفیلد را با خود می‌برد. این یکی از آن پایان‌های شاد و غم انگیز است. از یک سو، شخصیت منفی به آنچه شایسته آن بود رسید. اما درنهایت عصبانیت و ناراحتی به شما بازمی‌گردد زیرا لئون دیگر زنده نیست و ماتیلدا دوباره تنها است.

 

درباره‌ی horie

همچنین ببینید

فیلم برادران لیلا

معرفی و بررسی فیلم سینمایی برادران لیلا در سایت پوفیلمو

فیلم برادران لیلا داستان فرو افتادن خانواده‌ای آسوده‌خاطر را روایت می‌کند. در این خانواده‌ی رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *